בשנים האחרונות הופנמה בקרב מרבית הציבור ההכרה כי ההליך המשפטי של גירושין עלול להיות הרסני עבור המשפחה. מדובר באירוע רגשי מורכב שאם לא יקבל מענה כולל ומקיף יגרום לנזקים רבים להורים ובעיקר לילדיהם המשותפים. לשיטה המשפטית אין תמיד את הכלים המתאימים לטפל באירוע הרגשי המורכב ולכן תהליך משפטי עלול לחדד מחלוקות ולהגביר את המתח בין ההורים במקום להביא לפתרון ושיתוף פעולה שכה חשובים לגידול התקין של הילדים. הבנה זו הובילה הורים רבים לפנות להליך גישור גירושין שנותן מענה לכל ההיבטים המרכיבים את הגירושין והפרידה.
 

תהליך גישור גירושין

תהליך גירושין הוא מהאירועים המורכבים והקשים שיעבור אדם בחייו. מדובר על תהליך המשלב קשיים וחששות הנובעים בין היתר מהשינויים הכלכליים והלוגיסטיים הכרוכים בגירושין יחד עם התמודדות רגשית קשה ומורכבת הדומה להתמודדות עם תחושת אבל על פטירתו של בן משפחה אהוב.
 

תהליך גישור גירושין

(צילום: ShutterStock)
 

הליך גישור גירושין מאפשר להורים המתגרשים להתמודד בצורה הטובה ביותר הן עם ההיבטים המעשיים והן עם ההיבטים הרגשיים המורכבים בגירושין ואף מאפשר להורים לבנות מערכת יחסים חדשה שתאפשר להם להמשיך ולגדל את ילדיהם בשיתוף פעולה בעתיד לבוא.

אדם שנמצא בעיצומו של תהליך גירושין נמצא לרוב בהרגשה שכל העוגנים בחייו עומדים להיעלם וכתוצאה מכך החלקים האחראים על הישרדות במוח (אמיגדלה) מתחילים לעבוד יותר מהרגיל וגורמים לו לקבל החלטות שגויות, מונעים ממנו לראות את התמונה הגדולה ולהסתכל קדימה. התנהלות זאת עלולה לגרור כל אדם, גם אם לרוב הוא שקול והגיוני, למלחמות, להליכים משפטיים ולבזבוז של זמן וכסף רב ובעיקר – לפגיעה בילדים.
 

מגשר גירושין

(צילום: ShutterStock)
 

גישור גירושין מציע דרך אחרת. התפיסה שעומדת מאחורי תהליך גישור הגירושין אומרת שכשההורים פועלים יחד כשותפים ומוצאים יחד את הפתרונות המקובלים ונכונים לשניהם - הם יכולים להעצים את עצמם ואת ילדיהם ולהימנע מפגיעה בהם.

במהלך הליך גישור גירושין נפגשים הצדדים עם המגשר שבעזרת הכלים העומדים לרשותו מעולמות ניהול מו"מ, המשפט, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, ניהול משברים ועוד שלל כלים המרכיבים הליך גישור – מייצר שיח בין הצדדים באמצעותו ניתן להגיע להסכמות יצירתיות המאפשרות לשני ההורים לצאת עם פתרון הוגן עבורם ועבור הילדים. לעיתים קרובות הליך גישור גירושין מוצלח מאפשר להורים לקבל יותר מהתוצאה לה כיוונו בתחילת הדרך.
 

(צילום: ShutterStock)

 

היתרונות של הליך גישור גירושין

בנוסף לכל אלה, לגישור גירושין מספר יתרונות משמעותיים על פני האלטרנטיבות. נפרט כאן כמה מהם:
 

  • חיסכון כספי משמעותי – עלות הליך גישור גירושין נמוכה בעשרות אחוזים מעלות הליכים משפטיים. הליך גישור גירושין עולה בטווח שבין 5,000 ל- 20,000 שקל לשני ההורים יחד. זאת לעומת הליך משפטי שעולה בטווח שבין 30,000  ל- 150,000 שקל לכל צד בנפרד.
     
  • חסכון בזמן יקר – תהליך גישור לפני גירושין ממוצע נמשך בממוצע בין 5 שעות ל-20 שעות. הגישור יכול להסתיים בתוך שבועות ספורים לחודשים בודדים והכל בהתאם לצרכים ולקצב של ההורים. מאידך התנהלות משפטית בבתי המשפט ובבתי הדין הרבניים, נמשכת ברוב המקרים בין שנה אחת ל- 3 שנים. מאחר שהליך הגישור מסתיים כאשר שני הצדדים מרוצים, לאף אחד מהם אין אינטרס לפתוח את ההסכם ולכן הורים שהתגרשו בגישור חוסכים לעצמם פניות עתידיות נוספות לבתי המשפט כפי שקורה פעמים רבות להורים שהתגרשו בבית המשפט.
     
  • גמישות בפגישות – ניתן לתאם ישיבת גישור בזמן קצר ובזמן המתאים להורים המתגרשים. מרגע שהתקבלה החלטה על פנייה למגשר ניתן לקבוע פגישת גישור תוך מספר ימים, זאת בניגוד לדיונים בבתי המשפט בהם תאריך הדיון נקבע על ידי מזכירות בית המשפט ללא שום התחשבות בלוח הזמנים שלכם ובמרחקי זמן גדולים בין דיון לדיון (דיונים נקבעים חודשים רבים קדימה).
     
  • אין צורך בבירוקרטיה מעיקה – בהליך גישור אין צורך בעודף טפסים ובהגשת מסמכים וניירות עמדה. מכיוון שהליך גישור מושתת על הידברות בין בני אדם, כל מה שנדרש להביא לגישור זה את עצמכם יחד עם הרבה פתיחות, סבלנות ורצון לסיים את הסכסוך בצורה טובה.
     
  • מחזקים את המכנה המשותף – השיטה המשפטית מובילה להקצנה רגשית, כעסים ורגשות שליליים אחרים בקרב שני ההורים. הגישור, לעומתה, שם דגש על המכנה המשותף הרחב בין ההורים ועוזר להם לבסס ולחזק אותו. לאחר שבין ההורים נוצר בסיס משותף יציב, הדרך לפתרון יצירתי המוסכם על שני ההורים שגם יאפשר להם לנהל מערכת יחסים תקינה בהמשך הופכת להיות הרבה יותר קצרה. 
     
  • שליטה מלאה על החשוב לכם – בתהליך גישור גירושין ההורים הם אלה שמחליטים כיצד יגדלו את ילדיהם וכיצד הם חייו את חייהם. זאת לעומת הליכים משפטיים בהם צד שלישי (שופט או דיין) הם אלו המקבלים את ההחלטות על חיי המשפחה, גם אם היא אינה נכונה עבורה.
     
  • נוחות – בין אם אתם זקוקים להליך גישור גירושין בתל אביב, גישור גירושין בירושלים או בכל מקום אחר, אפשר למצוא משרד גישור לו יש קליניקה ביישוב שלכם על מנת לחסוך את הטרחה של הנסיעה, הפקקים, מציאת החנייה וכו'. גם כך מדובר על תהליך עמוס מבחינה רגשית, אז בכל מקום בו ניתן להוריד עומס ולחסוך אנרגיות הרי זה מבורך.  
     
  • פתרונות יצירתיים – השיטה המשפטית אינה דוגלת בתפיסה לפיה מתוך הסכסוך והמשבר יצמחו שיתופי פעולה. הגישור, לעומתה, רואה בכל משבר הזדמנות לצמיחה ולשיפור מערכת היחסים. סל הפתרונות שאנו יכולים לחלץ כתוצאה מהליך גישור הוא עצום, אינו כבול למסגרות נוקשות ואינו מוגבל בזמן במקום.  
     

מה זה גישור גירושין

(צילום: ShutterStock)
 

נדב נישרי, מגשר מומחה בהליך גישור לפני גירושין. בעל תואר ראשון במשפטים (הקריה האקדמית אונו) ותואר שני ביישוב סכסוכים (אוניברסיטת בר אילן) ומחבר הספרים "להתגרש בשלום" ו-"שותפות חדשה".