בית חדש וגינה חדשה? רוצים לרענן את הגינון בבניין קיים? מזל טוב! אך יש לזכור - גינון דורש השקיה, השקיה פרושה מים, ומים זאת השקעה. תכנון נכון של גינון כולל בתוכו גם תכנון מערכת ההשקייה, אך לא רק. איך מצליחים לחסוך במים?


גינון בצמחים חסכוניים במים

הרבה מהצומח הטבעי של ארץ ישראל, הוא צומח שרגיל להסתפק בכמות קטנה של מים. גננים רבים ואדריכלי נוף פונים היום לצמחי הבר ולצמחים חסכוניים במים שיובאו ארצה מאוסטרליה ומאפריקה. חלק גדול מהצמחים האלה לא רק עמיד בקיץ הישראלי, אלא צומח במהירות יחסית, וכך מאפשר גינון יפה ומהיר.
דוגמא נוספת: גננים רבים יעדיפו שיחים של צמחי תבלין ריחניים על פני צמחים אחרים לצורך הקמת גדר חיה: לבנדר ורוזמרין הם דוגמאות טובות.

גינון ועצי פרי

אפשר בהחלט לשתול עצי פרי גם בגינון חסכוני במים: גפן, תאנה וזית נותנים פירות ודרישות המים שלהם יחסית נמוכות. זאת בהשוואה להדרים ותפוחים הדורשים יחסית הרבה מים. כדאי להתיעץ עם משתלה שמתמחה בעצי פרי, עם גננים או אדריכלי נוף שמכירים את העצים והצמחים שיובאו לאחרונה ארצה מאוסטרליה ואפריקה: גם בין אלה יש עצים מעניינים מאוד, שהם גם חסכוניים במים.

מערכות השקיה וגינון

אחת ההמצאות הישראליות הגדולות, הן הטפטפות: צינורות מחוררים שדרכם ניתן להשקות צמחים ישירות לבית השורשים, במינימום בזבוז של מים. בהרבה מאוד מקומות החליפו גננים את הממטרות בטפטפות, וכך הם חוסכים כמויות גדולות של מים. כאשר גננים מתכננים גינון או מחליטים לשפץ את הגינה, יש לתכנן את קווי ההשקיה: ככל שיש יותר קווים, הגינון יכול להיות חסכוני יותר במים.
חלק נוסף של מערכת ההשקיה הוא המדשנת: גננים רבים יתקינו משאבה מיוחדת ומכל לתמיסת דשן. באביב ובקיץ אפשר לדשן את הצמחים ולזרז את הגדילה. חשוב שהגינון יהיה יעיל מבחינה זו, ולא לדשן בעודף.

גינון ומועדי ההשקייה

אפשר לחסוך כמויות גדולות של מים שדרושים לגננים, אם משקים בשעות היום הנכונות: השקיה של הגינה בשעות הבוקר המוקדמות היא ההשקיה המועדפת על גננים. המים נספגים בקרקע והצמחים יכולים לקלוט אותם. יתרת המים מתנדפת עם התחממות היום, ולא נשארים מים עומדים בגינה. השקיה בלילה משאירה שלוליות שיכולות להיות מקור ליתושים. מאידך, השקיה בשיא החום עושה שמות בגינה ובגינון: רוב המים מתנדפים ואובדים, והצמחים 'נשרפים' בגלל נידוף מים מוגבר גם מהם.
טיפ חשוב: אין צורך בהשקייה אוטומטית; גננים יכולים להשקות גם רק כשהגינה מראה סימני צמא.