אדריכלות נוף היא תחום מגוון מאוד בין כלל מקצועות התכנון והעיצוב. המושג "אדריכלות נוף" מוכר וידוע כבר מימי בבל והגנים התלויים האגדיים. המשימה של אדריכלי נוף היא לעצב את הגנים ואת הסביבה ולהביא את הגן והמבנה לאיזון, כך שתשמר ככל האפשר הסביבה הטבעית גם בתוך נוף אורבני, עירוני. התכנון הוא לא רק של הגינון, אלא גם של מערכות ההשקיה, של הניקוז ושל דרכי הגישה והשבילים בתוך הגן.

אדריכל הנוף וגינון

כדי להיות אדריכל נוף, יש ללמוד ארבע שנים במוסד אקדמי מוכר (בארץ – הטכניון). כמו אדריכלי בניין, גם אדריכלי נוף מוכרים על ידי תקנות המהנדסים והאדריכלים בישראל המקנות זכות רישום ורישוי. זיכרו שלא כל מי שלמד גננות או גינון, יכול לקרוא לעצמו אדריכל נוף.

למעשה, אדריכל נוף יעבוד בצמוד למתכננים אחרים, כמו אדריכלי בניין ומתכנני ערים, כדי לשמור על יחס נכון בין הסביבה הבנויה לבין הסביבה הטבעית. זה נכון בפרוייקטים גדולים, וזה נכון גם בתכנון של בנייני מגורים.

לאחר שתוכנן הנוף והגינון, אדריכל הנוף פונה למי שמוציא את פעולות הגינון אל הפועל – גננים, לדוגמה. כאן חשוב שיתוף הפעולה בין השניים, כדי שהגננים יוציאו את התיכנון אל הפועל, ויקימו את הגינות כפי שתכנן אותן אדריכל הנוף. חשוב מאוד שהתשתיות יונחו או ייבנו על ידי הגנן (או הקבלן) בהתאם להוראות מתכנני הגינון, אחרת לא יושגו האפקטים והעיצוב הרצויים.

הנדסאי נוף

בארץ ניתן להתמחות במסלול לימודים של הנדסאי נוף. זהו מסלול קצר יותר של שנתיים, שגם הוא מאפשר פיתוח של הצד העיצובי של המקצוע: תכנון הגנים, ולאו דווקא הביצוע שלהם בפועל, מה שמושאר בידיהם של גננים. הנדסאי נוף יעבדו כעצמאים או במשרדי תכנון של אדריכלי נוף.

גינון ובניה ירוקה

עם התפתחותה של הבנייה הירוקה, שמים כיום יותר ויותר דגש על גינון חכם ויעיל ומכאן שגם על תכנון נוף וגינות. בתוך כל נושא הגינון, מתכננים באילו צמחים להשתמש להצללה, האם לשתול עצי פרי או מדשאות ועוד ועוד. גינון יעיל – חסכני במים ולא יקר – יכול לחסוך כסף רב ומשאבים לא רק בגינות גדולות, אלא גם בגינון ביתי או בבניני מגורים קטנים.

גינון וגינות גג

כאן יש אתגר גדול לגננים ולמתכנני גינות: חייבים להתחשב בתנאי מזג האוויר שעלולים להיות קיצוניים, בהנחה נכונה של תשתיות למניעת נזילות מים ועוד. גנן טוב או מתכנן נוף טוב ידעו לשלב צמחים נכונים בנוף, כך שבכל פעם שתצאו לגג, תהיה לכם הרגשה של גינה רחבה – אולי אפילו של הגנים התלויים של בבל.