בתי הקפה הפכו מזמן ממקום של קפה ועוגה ואולי מקום לפגישה חברתית קצרה, למקומות שמגישים ארוחות של ממש ומשמשים נקודות לפגישות עסקיות, לעיתים ארוכות למדי. 
אחת הסיבות שבגללן בתי הקפה הפכו למקומות לפגישות עסקים, הייתה הזמינות של האינטרנט האלחוטי, בעיקר החינמי. 
בעבר היינו בוחרים את מקום המפגש ובית הקפה על פי זמינות האינטרנט, והדברים הגיעו עד כדי כך, שבתי הקפה נאלצו להתמודד גם עם אורחים שהתיישבו על כוס קפה קטנה, וגלשו שעות באינטרנט, על חשבונם.
כיום יש חללי עבודה משותפים ומקומות שמציעים חדרים לפגישות לפי שעה, עם כל השירותים הנלווים – כולל קפה ועוגה או כיבוד אחר – ובתי הקפה צריכים להתמודד מול ההיצע הזה, בעיקר באזורי תעשייה ועסקים. 

 

בחורה עובדת עם לפטופ בבית קפה

 

מה קורה כיום עם אינטרנט חינמי בבתי קפה?

היום יש לרוב אנשי העסקים ולצעירים חבילות גלישה כמעט בלתי מוגבלות ברשת הסלולר שלהם. הרשתות הסלולריות יחסית מהירות, ולעיתים אפילו מהירות יותר מהרשתות האלחוטיות החינמיות. 
בנוסף, אם בעבר היה ניסיון של חברות הסלולר למנוע שיתוף של 'נקודות חמות' (hot spots) במכשירי הסלולר, הרי שכיום יכולים ליצור נקודה חמה שכזו במכשיר הנייד ולאפשר גם למספר אנשים לגלוש עליו, באותה פגישה. 
הזמינות של האינטרנט הסלולרי וחבילות הגלישה הזולות הפכו אם כך את – WiFi החינמי למיותר כמעט, ואנחנו גם כמעט שלא רואים יותר שלטים בנוסח “Free WiFi” בבתי הקפה ובבתי עסקים אחרים. 
אז האם אינטרנט חינמי בבתי קפה הוא פאסה?
אנחנו חושבים שלא.
 למעשה, יש עדיין לא מעט אוכלוסיות ששרות כזה מתאים להן, ואין להן ברירה אלא להשתמש בו:

  • תיירים מחו"ל – אנשים כאלה הם צרכנים גדולים של אינטרנט חינם, כיון שרוב התיירים משלמים כסף טוב עבור חבילות נתונים וגלישה מחוץ למדינה שלהם: תיירים הם לרוב אוכלוסיה טובה שגם מוציאה כסף בבית קפה, ויותר מאשר על קפה ועוגה; במיוחד אם מדבור במשפחה או קבוצה של תיירים מבוגרים, הם יינטו להוציא כסף במקום בו הם יושבים ולא ינדדו במהירות הלאה, אחרי שבדקו מיילים.
  • מי שאין להם חבילות גלישה גדולות – ויש עדיין כאלה – או שמעדיפים לנצל את החבילות שלהם לצרכים אחרים, וגלישה בסלולר עצמו ולא במחשב הנייד שלהם. 
  • מי שמחפש נוחות ומי שמכשיר הסלולר שלו לא יחזיק פגישת עסקים ארוכה, תוך גלישה אינטנסיבית באינטרנט. ויש בהחלט גם כאלה. כדי להבין מה פרוש "נוחות", אנחנו מתכוונים בעיקר למצב שבו יש יותר מגולש אחד בפגישה, או שצריך לגלוש באמצעות מחשב נייד. במקרה כזה צריך שיהיה מישהו עם חבילת גלישה גדולה מספיק, מכשיר סלולר טעון והתעסקות שלמה עם הגדרת הנקודה החמה, חיבור אליה וכו'.

מה גם שבחלק מהמקרים, חיבור של יותר משני גולשים על אותו מכשיר מקשה עליו, מרוקן את הסוללה ומאט את הגלישה. 

 

מה אפשר להציע, כדי בכל זאת למשוך לקוחות בעזרת אינטרנט אלחוטי?

  1. אינטרנט מהיר ויעיל: הציעו רשת שתומכת בגלישה מהירה ככל האפשר.
  2. גישה מאובטחת: צרו רשת סגורה, שהגישה אליה זמינה רק בקבלת שם משתמש וסיסמא. זה לא מונע פריצות למחשבים, אבל זה מגן מפני חטטנות אקראית שמקורה מחוץ לבית העסק שלכם. 
  3. יש מקומות שבהם הרשת הסלולרית לא במיוחד מהירה. נצלו את העובדה הזו ופרסמו שהרשת שאתם מספקים מהירה יותר מהרשת הסלולרית באזור.
  4. השתמשו ברשת כמושכת לקוחות, אם בית הקפה שלכם נמצא באזור שבו יש קהל יעד מתאים: תיירים, סטודנטים ואנשי עסקים הם קהל יעד מצוין לאינטרנט אלחוטי. 
  5. אם אתם כן רוצים להשתמש באינטרנט אלחוטי בתור שרות שמושך לקוחות, ציינו בצורה בולטת, שהשרות קיים ושהוא נגיש וזמין. 

זכרו שגם אם השרות נראה היום "מיותר" לכאורה, הוא עדיין בהחלט נדרש ומבוקש. אם הוא זמין ואיכותי – במקרה שלנו גם מהיר ובטוח – הוא יהווה נקודה לטובתכם. במיוחד אם בבית הקפה השכן לא ניתן השרות הזה בכלל. 
עשינו לכם חשק לקפה ומאפה? היכנסו לאתר b144, מצאו בית קפה מומלץ קרוב אליכם ופנקו את עצמכם.