כבר שנים רבות שלימודי הנדסה צוברים פופולאריות גבוהה בישראל ובעולם והסיבות לכך מגוונות. בדומה ללימודי הנדסה לתואר ראשון, בעלי תעודת גמר יכולים למצוא לעצמם עבודה בשלל תחומים - החל מאדריכלות וחשמל, עבור במחשבים וכלה בחקלאות ועוד - בעיקר בישראל, אך גם בעולם.

יחד עם זאת, בשונה מלימודי הנדסה לתואר, באוניברסיטה או במכללה, דרישות הקבלה ללימודי הנדסאי נמוכות יותר ומאפשרות גם למי שלא "דגר" כל התיכון על חמש יחידות במתמטיקה ופיזיקה להתקבל ללימודים; ובל נשכח, גם בעלי ציונים מעולים לא תמיד מצליחים להתקבל, זאת, כיוון שלימודי הנדסה מבוקשים ביותר ורף הכניסה אליהם עולה מדי שנה. סיבה נוספת שעובדת לטובת לימודי הנדסה לתעודת הנדסאי היא האפשרות של מרבית הסטודנטים לעבוד תוך כדי הלימודיםֿ, עניין בעל חשיבות מרובה בהתחשב בעובדה שמלבד שכר לימוד, כולנו צריכים קצת כסף כדי פשוט לחיות, לא?

מה זה בכלל לימודי הנדסה לתעודה?

לימודי הכשרת הנדסאים, הנמשכים כשנתיים (או עד שלוש שנים במקצועות הבניין), שמים דגש על הצד הטכני של המקצוע המסוים, כאשר החומר הנלמד משתנה ממסלול למסלול. כך, למשל, הנדסאי בניין ילמד אודות חומרי בניה, תכנון וכלכלת בינוי, בעוד שבלימודי הנדסאי חקלאות שמים דגש על מדעי בעלי החיים, איכות סביבה ונושאים נוספים הקשורים בתחום.

בסיום הלימודים (והבחינות שאחריהן כמובן) יקבלו הבוגרים תעודת הנדסאי, המוענקת על ידי המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע (מה"ט).

מי שבסיום לימודיו מגלה שהמקצוע שהוא בחר בו מעניין ומאתגר אותו, יוכל לנסות להתקבל ללימודי השלמה לתואר מהנדס, הזמינים במספר מוסדות לימוד אקדמיים בישראל.

איפה לומדים?

ברחבי הארץ פועלים לא מעט מוסדות לימוד רלוונטיים, שבהם ניתן ללמוד לתעודת הנדסאי. המכללות והאוניברסיטאות בהם ניתן ללמוד נגישים הן באזור חיפה וצפון הארץ, הן במרכז הארץ או בירושלים וכמובן שגם בדרום הארץ. מספרם הרב של מוסדות הלימוד בתחום ההנדסאים, מהווה גם הוא יתרון גדול עבור מתעניינים בלימודים, כיוון שכמעט כל אחד יכול למצוא לעצמו מוסד לימוד במרחק הליכה או נסיעה קצרה מביתו.

יתרה מזאת, במרבית המוסדות תוכלו לבחור במסלול לימודים המתקיימים בשעות שיותר נוחות לכם: בוקר, אחר הצהריים או ערב, ובמקביל להמשיך לנהל את חייכם, לעבוד, לנהל חיי משפחה או לבלות. נכון שהלימודים אינם קלים וידרשו מכם להקדיש להם זמן גם בשעות הפנאי, אבל בשונה מלימודי הנדסה לתואר - כאן מרחב הנשימה שלכם גדול יותר.

איך בוחרים מסלול לימודים?

קיומם של כל כך הרבה מסלולי לימוד בוודאי יכול לבלבל את מי שאינו יודע ב-100% מה הוא רוצה ללמוד. אז איך בוחרים? פשוט שאלו את עצמכם מה מעניין אתכם, אבל אל תשיבו מיד והקדישו זמן למחשבה על התשובה. בחירת המסלול הנכון בשבילכם מהותית מאוד, כיוון שכל מסלול שתבחרו בו יכלול קורסים שעשויים להיות פחות מעניינים עבורכם. מצד שני, אם תבחרו במסלול העוסק בנושא שקרוב לליבכם, גם הקורסים שפחות מושכים אתכם יעברו בצורה יותר קלה.

שאלה נוספת שחשוב לשאול היא האם אתם מאמינים שתצליחו במקצוע שבחרתם. כדי להשיב על השאלה הזו חשוב לזכור שאם אין לכם ראש ריאלי בכלל, סביר להניח (אם כי לא בטוח) שהתשובה על כך שלילית. עניין נוסף שחשוב להבין ולקחת בחשבון הוא האפשרויות שעומדות בפניכם מבחינה תעסוקתית בסוף המסלול שבחרתם.

אפשרויות תעסוקה בסיום הלימודים

בפני בוגרי לימודי הנדסה לתעודה, בדומה לבוגרים לתואר ראשון, פתוחות שפע של אפשרויות תעסוקה, המתפרשות על פני שלל תחומים בחיים ובכל המגזרים. כאשר התעודה הנכספת תהיה סוף סוף בידכם תוכלו למצוא עבודה בחברות מזון או במשרדי אדריכלים, בחברות הייטק או בחקלאות, כמו גם במקצועות פופולריים ונפוצים נוספים. כמו כן, תוכלו לבחור בין השתלבות במגזר הפרטי (חברות פרטיות) או במגזר הציבורי (רשויות מקומיות, עיריות וכדומה).