רוצים להיכנס לכושר? שימו לב לדברים הבאים:

 

במוקד התלונות של אמון הציבור התקבלו מאות תלונות נגד עסקים וחברות בענף מועדוני הספורט, הכולל מכוני כושר, ספא ובריכות שחיה. ארגון אמון הציבור ניתח עבורכם את דפוסי הליקוי האופייניים לענף.  ברוב המקרים ישנה חפיפה בין הבעיות בכלל הענף לבין הבעיות בקרב השחקנים הגדולים בו. אם הגעתם לדף המידע הזה, זוהי שעת כושר מצוינת לצייד אתכם בעצות וטיפים בחיפוש אחר מכון הכושר הבא שלכם ועמידה על הזכויות המגיעות לכם כלקוחותיו:

 

● עיקר הבעיות בענף מתמקד בכבילת הצרכנים לתקופת זמן ארוכה וקשיים בזכות הביטול. בדקו טוב את החוזה, בקשו לקבל מידע מפורט על האופציות העומדות בפניכם בנוגע לביטול עסקה בסיטואציות שונות, לרבות נסיבות כמו מעבר דירה או בעיות בריאותיות.

 

1. בחנו היטב את זכות הביטול ועמדו על גמישות בעניין. בשל האופי האישי של השירות והיותו מותנה בהתאמת אורח חייו של הצרכן לשירות.

2. בשל "מכת" פשיטות הרגל של העסקים בענף, יש לשקול את אופן התשלום כך שתהיה אפשרות לקבל החזר כספי במקרים של הפסקת המנוי.  הדרך האפקטיבית להגן על התשלום במצב בו עסק פושט את הרגל היא לשלם בתשלומים כך שניתן יהיה לבטל את התשלומים בעת הפסקת פעילות של העסק. עדיף שלא לשלם בשקים סחירים ואם התשלום בשקים יש למחוק את המילה "לפקודת" ולשרטט את השיק כולל הכיתוב "למוטב בלבד".

3. דרשו מהעסק את הסכם ההתקשרות טרם ביצוע העסקה, וודאו – עוד במעמד ביצוע העסקה – כי ההבטחות שניתנו בע"פ תואמות לאלו שניתנו בכתב.

4. להתלונן – במקרה שהינכם חושדים כי בעל עסק לא התנהל באופן הגון כלפיכם. חשיבות המידע שמצטבר על הענף ועל בעלי מקצוע היא  עליונה.  

 

אילו הם הליקויים הענפיים שהרגיזו יותר מכל את הצרכנים: 

 

א. הפרת התחייבות – פשיטת רגל/התפרקות החברה: תלונות רבות עוסקות בהפסקת קבלת שירותים עקב פשיטת רגל/פירוק של מועדוני ספורט שונים, ובעיקר מכוני כושר: לא ניתן החזר כספי בגין דמי המנוי ששולמו למפרע למספר חודשים. לעתים, מופנים הצרכנים להמשך קבלת השירותים בסניף אחר, המרוחק מהסניף המקורי.  צרכנים שביקשו להפסיק את המנוי נוכח השינוי החד צדדי בתנאי העסקה שנכפה עליהם – נתקלו בסירוב. מעבר למצב קיצוני זה – אלה הם הליקויים הנפוצים בענף:

 

ב. הערמת קשיים בהליך סיום ההתקשרות: 63.6% מהבעיות שאותרו בענף מועדוני הספורט עוסקות בכבילת הצרכנים לתקופה ממושכת והערמת קשיים לסיום התקשרות מול העסק: צרכנים נאלצים לבצע שיחות טלפוניות חוזרות ונשנות לעסק ולשלוח פקס לבקשת הפסקת ההתקשרות אך פניותיהם לרוב אינן נענות. בקשות הפסקת ההתקשרות נעשות בנסיבות מוצדקות והגיוניות כמו: מעבר דירה, בעיות בריאותיות (תוך הצגת האישורים הנדרשים) נענות בשלילה. העסק מסרב להפסיק את המנוי, לרוב תוך הפניה לסעיף בתקנון לפיו אין כל אפשרות להפסקת ההתקשרות.  במקרים אחרים, הצרכן מתבקש, באופן בלתי סביר, לשלם קנס בגין הקפאה/יציאה מהעסקה טרם סיום החוזה. במקרים אחרים, עסקים בענף מאפשרים לצרכן להעביר את המנוי לאחר בתנאים מסוימים.  לרוב, מותנית העברת המנוי במגבלות שונות שעל פי הנטען אף לא ניתן גילוי מלא וברור שלהן.

 

ג. אי גילוי נאות: המדובר ב – 12.1% מהבעיות שאותרו בענף.  מהתלונות עולה כי עסקים רבים אינם מוסרים לצרכן העתק של הסכם ההתקשרות ותקנון החברה טרם ביצוע העסקה (או מיד לאחריה).  צרכנים ציינו בפנייתם כי סביר שלא היו מבצעים את העסקה אם היו מודעים לתנאי הפסקת ההתקשרות במלואם.  עוד הלינו על כך שבמעמד ביצוע העסקה נמסרו להם הבטחות שלא מומשו במהלך העסקה ו/או עמדו בסתירה להסכם ההתקשרות.

 

ד. שרות לקוחות לקוי: 22.2% מהבעיות שאותר בענף מצביעות על בעיות בשירות לקוחות בענף: צרכנים נתקלו ביחס מזלזל מצד העובדים, בעיקר כאשר צרכן מבקש להפסיק את העסקה. חלק מהצרכנים ציינו כי למרות שניתנה להם הבטחה לבדיקת טענותיהם, היא לא קוימה.  גם פניות אמון הציבור לעסקים לרוב לא טופלו באופן מלא.  לעתים תגובת העסק שניתנה לארגון היא תשובה כללית בלבד ללא התייחסות עובדתית לטענות הצרכנים.

 

ה. הבטחות שלא מקוימות: 2.1% מהבעיות שאותרו בענף עוסקות במקרים כאלה.

 

   תלונה אחת שווה יותר מאלף קיטורים: למידע ולהגשת תלונה – www.emun.org