לפי דו"ח גרינפיס והמועצה האירופית לאנרגיה מתחדשת (EREC) מאפריל 2013, בשנת 2012 מקורות אנרגיה מתחדשת (שמקורה בתהליכי טבע מתמשכים שאינם מתכלים כתוצאה מרתימת האנרגיה האצורה בהם) היוו רק 5% מצריכת האנרגיה הראשונית של ישראל, כאשר מקור האנרגיה העיקרי הוא השמש, אשר מתועלת, בעיקר, לחימום המים.

לייצור חשמל תרמה האנרגיה המתחדשת כ-0.05% בלבד (מן הנמוכים ביותר בעולם), לעומת זאת, לאספקת החימום תרמה האנרגיה הסולרית בשנת זו כ-39% (הישג הנחשב לאחד מהגבוהים ביותר בעולם).

חוגגים בשמש

המגמה הירוקה העולמית, שמטרתה להשתמש במשאבי טבע קיימים וזמינים ולרתום אותם לשימוש פרטי ועסקי, צוברת תאוצה רבה בשנים האחרונות ולובשת פנים רבות ויצירתיות: לדוגמא, קוריאה הצטרפה בשנה האחרונה ליפן ובריטניה, אשר כבר הקימו מערכות סולריות צפות, ומתעתדת להשתמש בכ-5% משטח פני הים של המדינה לצורך זה, מדו"ח של רשות הסטטיסטיקה האוסטרלית עולה שחמישית (20%!) מהבתים האוסטרלים משתמשים כיום בטכנולוגיית אנרגיה סולארית, להפקת חשמל או לשם חימום דוד המים, הודו מתכננת פרויקטים סולאריים שיכסו את רשת תעלות המים שלה בפאנלים סולאריים וכן הלאה.

שמש כחול-לבן

גם בישראל מוצפת השמש משתנה זוית הראיה: לא עוד "סתם" דוד שמש, אשר מטרתו היחידה לספק את צרכי המים החמים לדירה בודדת או קומפלקס דירות, אלא פאנלי-ענק סולאריים, המנצלים את שטח הגג (שלא נוצל עד כה) לצורך הפקת חשמל סולארי, באופן טבעי, חסכוני ולא מזהם.


בשנת 2014 חלה עליה גדולה בכמות המאמצים את הטכנולוגיה לחיקם (ולתקציבם) וניתן לפגוש אותם בכל התחומים: חקלאים רבים המתקינים פאנלים סולאריים על גגות של רפתות, בתי קירור ולולים, בתי חרושת ומפעלים גדולים (המשתמשים בפאנלים כדי לספק את תצרוכת החשמל הנדרשת להם) וכן הלאה.

ירוק בעיניים ובכיס

גם ברמה שאיננה רמת הפרט, מתגלה פתיחות רבה לנושא האנרגיה הסולארית:

במסגרת מדיניות הממשלה לעידוד ייצור חשמל בארץ על ידי אנרגיות מתחדשות, נקבע הסדר מיוחד לצרכני חשמל בעלי מתקנים פוטו-וולטאיים המשמשים לצריכתם העצמית והזרמת עודפי האנרגיה שנוצרה לרשת.

בשנת 2013 יצאה רשות החשמל בהסדרה חדשה "מונה נטו" (NetMetering) המאפשרת לכל צרכן חשמל לא רק להפוך ל"יצרן" חשמל סולארי עבור שימושיו העצמיים, אלא אף להתקזז בחשמל העודף המיוצר על ידו ולהעבירו לרשת החשמל, לצבור עבורו קרדיט כספי או להעביר את הקרדיט הכספי לגוף צורך-חשמל אחר בבעלותו, כדי להתקזז בחשבון החשמל הכולל.

הבנקים יצאו בתוכניות מימון והלוואות בתנאים נוחים ומפתים, המאפשרים לגורמים המתאימים להטמעת הטכנולוגיה (גופים בעלי גג גדול או צבר גגות המתאימים להתקנת מערכת סולארית בשטח כולל שמעל ל-600 מ"ר ובעלי צריכת חשמל גבוהה - מעל ל-65,000 ש"ח בשנה) להשתתף בחגיגת אור השמש ולתעל אותה לצרכיהם, לחסוך ואף להרוויח כסף.


על רקע נתונים אלה, שנת 2015 נשמעת מבטיחה באופן מיוחד לתחום הסולארי:

יתרונותיהן הבולטים של המערכות הסולאריות, המגוון הרחב של דרכי המימוש שלהן, ואף התמיכה מגורמים חיצוניים (כממשלה, בנקים ורשות החשמל) מבטיחים שהשמש (ואף חשבון הבנק) יחייכו בשנה זו, לאלו הבוחרים לאמץ את התחום.