מי מייצג את אמני הבידור שאתם רוצים להזמין אליכם להופעה? מי יפיק הופעה לערב חברה ענק? בהפקות בידור וספורט, אפשר בהחלט להשאיר את השטח לאמרגנים מקצועיים.

את המילה 'אמרגן' טבע הסופר והפרסומאי אורי סלע, איש האשכולות. היא החליפה את המילה 'אימפרסריו', שהיתה נהוגה עד שנות השישים גם בישראל, ובאה לתאר את תפקידו של האמרגן: ייצוג אמנים, שחקנים, זמרים ואפילו ספורטאים, שאינם שכירים של מקום מסוים. האמרגן מייצג את האמן בצורה כזאת, שהוא מוצא עבורו הזדמנויות להופיע, מארגן ומפיק אירועים בהשתתפותו ולמעשה משווק אותו. ישנם אמרגנים שאף עוסקים בגילוי כשרונות: חיפוש אחרי אמנים צעירים בתחילת דרכם, כדי לייצג אותם בהפקות שהאמרגנים מפיקים ומעלים, ובאירועים שונים.

איגוד האמרגנים והמפיקים

כיום, מאוגדים האמרגנים הישראלים באיגוד האמרגנים והמפיקים. הצורך באיגוד כזה עלה, כאשר בשנות החמישים אסרו על הבאת אמנים מחו"ל, והטילו מיסים שונים על הופעות. אמרגנים רבים לא היו מסוגלים להציע לקהל הישראלי הופעות מיובאות, למרות שרבים רצו לבוא ארצה. זכורה הופעת החיפושיות, שמעולם לא התקיימה בארץ, אחרי שבן גוריון לא התיר את בואם.

אמרגן אחד – אמנים רבים, אך לא ההפך

אמרגן יכול לייצג אמן אחד – בריאן אפשטיין והחיפושיות – אך יש יותר אמרגנים שמייצגים מספר אמנים, כולל מאותו תחום ממש: כמה זמרים, כמה סטדנאפיסטים, וכו'. משרד האמרגנות יהיה הכתובת של לקוחות פרטיים ומפיקים שירצו להזמין את האמן להופיע, והאמרגנים גם מחפשים באופן פעיל הזדמנויות להופיע, עבור הלקוחות שלהם: שחקנים, זמרים ואמנים אחרים.

מצד שני, נדיר מאוד שאמן אחד יהיה מיוצג על ידי יותר מסוכן או אמרגן אחד. למעשה, האמרגנים דואגים לחוזי ייצוג מאוד מקיפים, שכוללים היום את כל סוגי המופעים וההזדמנויות להופיע. לא פעם גרמו החוזים האלה – בין אמנים שחתמו עליהם בצעירותם או לפני שהתגלו בתוכניות ריאליטי שונות, לבין האמרגנים – לסכסוכים מתוקשרים.

האמרגן והמפיק – והלקוח הסופי

נניח שאתם מעוניינים להזמין הופעה של אמן מסוים, או קבוצת אמנים. האם כדאי לפנות ישירות לאמן, או לפנות לאמרגן שלו?

ללא ספק – לאמרגן. האמנים חתומים בחוזי ייצוג ואין טעם לפנות אליהם ישירות. לכל היותר, הם יפנו לאמרגן שלהם, כדי שייצור אתכם קשר. גם את נושא ההפקה – במיוחד אם מדובר באירוע גדול – כדאי להשאיר לאמרגן או למפיק. אילוצי השטח, כולל סוגיות של אבטחה והתמודדות מול הרשויות, הפכו את התחום הזה למקצועי מאוד. אין פלא לכן שהאמרגנים גם מחפשים כיום תקינה וחקיקה בנושא, בדומה להכשרת מתווכים ובעלי מקצוע אחרים.