כולנו יודעים מהיכן המים מגיעים לביתנו ואיך הם יוצאים ממנו, רבים אפילו יודעים לפרק את הסיפון בכיור כדי לפתוח סתימה קטנה – אך תחום האינסטלציה כולל הרבה מעבר לכך ובהחלט לא יזיק לנו להכיר כמה מונחים חשובים העשויים להקל על התקשורת עם האינסטלטור או קבלן האינסטלציה.

מושגים עיקריים מעולם האינסטלציה

  • בדיקת לחץ מים: לחץ מים תקין הוא מרכיב חשוב בתקינות מערכת צנרת המים. ירידה בלחץ עשויה להשפיע על היבטים נוספים מעבר לזרם מקלחת חלש. הירידה בלחץ המים יכולה להיגרם מסתימה בשעון המים או לאורך צנרת ההולכה, סתימה בפילטר בכניסה למבנה, הצטברות אבנית בצנרת ועוד. בדיקת לחץ המים נעשית בנקודות אסטרטגיות בצנרת, זוהי על פי רוב בדיקה ויזואלית בסיסית אך לעיתים היא מצריכה מכשור מתקדם.
  • בידוד תרמי: בידוד תרמי הוא ציפוי מיוחד, שיכול להיות עשוי מחומרים שונים. הבידוד התרמי מונע בריחת חום או קור מהצינורות לסביבה. מבחינת עבודות האינסטלציה הבידוד לרוב מותקן על צינורות מים חמים, כדי שפחות חום ילך לאיבוד והמערכת תהיה יעילה יותר מבחינה אנרגטית. יש צינורות מיוחדים שמגיעים עם הבידוד וניתן גם להלביש על צנרת קיימת בידוד מיוחד.
  • סוגי צנרת מים: בישראל יש מספר סוגים של צנרת, כאשר הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לצינורות להיות יותר ויותר יעילים מבחינה אנרגטית ולהחזיק מעמד למשך שנים ארוכות יותר. אם אתם נמצאים בתהליך של בניית צנרת חדשה, חשוב לברר באיזה סוג של צנרת קבלן האינסטלציה שלכם מתכנן להשתמש והאם אלו הצינורות הטובים ביותר שקיימים היום בשוק.
  • ברזל: הסוג הוותיק ביותר של צנרת מים, היום הוא כבר אינו נמצא בשימוש מכיוון שהברזל סובל מחלודה ודליפות לאורך השנים.
  • נחושת: צינורות נחושת משמשים בעיקר להולכת מים חמים מדוד השמש, צינורות אלו מגיעים על פי רוב גם עם בידוד תרמי מתאים.
  • פלסטיק: סוג צינורות זה נקרא גם צינור פקס. צינורות הפלסטיק הם חזקים ועמידים, אפשר להשחיל בתוך צינור גדול מספר צינורות קטנים המתחברים לאזורים שונים מנקודת כניסת המים למבנה.
  • פלסטיק משולב אלומיניום: סוג יקר יותר של צינורות אך איכותי מאוד, צינור עשוי פלסטיק (פוליאתילן) ובמרכזו שכבת אלומיניום לחוזק ועמידות גדולים יותר.
  • סיפון/ברך: מרכיב פשוט אך חשוב בכיורים ואסלות המונע כניסת גזים וריחות לא נעימים מפתח ניקוז המים.

יש כמובן עוד ציוד רב מאוד בתחום האינסטלציה ומושגים אחרים שאפשר ללמוד. תמיד כדאי להבין על מה בעל המקצוע מדבר כאשר הוא מתאר את התקלה או נותן הצעת מחיר, לכן רצוי להכיר את המושגים החשובים ולבוא מוכנים לקראת כל תקלה או הזמנת עבודה.