אימון אישי, מאמן אישי, קואוצ'ינג: האם ידעתם שאנחנו חייבים את המושג הזה לכרכרות הונגריות, מאמנים אישיים באוקספורד, במאה ה- 19 ולתנועה שנחשבה לכת?

מהו המקור של קואוצ'ינג?

המילה קואצ'ינג – אימון – מקורה בשפה ההונגרית: Kocsi,  בעיירה בשם זה החלו להשתמש לראשונה בכרכרות להסעת נוסעים בתשלום וכך התפתחה לא רק התחבורה הציבורית, אלא נוצרה גם הכרכרה במובן שבו אנחנו מכירים אותה היום: עגלה נוחה, שמיועדת בראש ובראשונה להסעת נוסעים. 
באוקספורד של המאה ה- 19 היו מנחים-מלווים לסטודנטים, שכביכול נשאו אותם על גבם כדי לקדם אותם בלימודיהם ובהתפתחות האישית שלהם. מכאן – מהרעיון שהם משמשים כאילו להסעת אותם סטודנטים לעתיד -  התפתחה המילה Coach גם במובן של אימון אישי ונדדה אל תחומי הספורט השונים. 
שורשיה של תורת האימון האישי כתורה להעצמה אישית ולא רק לאימוני ספורט נעוצים בשנות ה- 70 וה- 80, בתנועת EST - תנועה או דרך להעצמה אישית שפותחה בשנת 1971. 
EST היה ארגון שנוסד על ידי ורנר ארהרד בשנת 1971, והציע קורס בן 60 שעות בשני סופי שבוע. מטרת הקורס הייתה "לשנות את היכולת לחוות את החיים, כך שהמצבים שאדם ניסה לשנות או צריך היה להשלים איתם, יתבהרו עבורו רק בתהליך החיים עצמו". 
במילים אחרות, ארהרד הציע מהלך קצר וממוקד לשינוי חיים, שבו משתמשים בידע והתנסויות של האדם עצמו, ולא בתהליכי לימוד ומחקר ארוכים, כמו פסיכואנליזה. 

קואוצ'ינג כיום

בסופו של דבר ארגון EST קיבל תדמית של כת ונעלם מהמפה, אבל הוא יצק את היסודות להרבה סוגים של אימון אישי או קואצ'ינג, למגוון מטרות.
אנשים שמגיעים לשלב בחייהם בו הם רוצים או צריכים שינוי, מעדיפים שלא לעבור אותו לבד, אלא להסתייע במאמן אישי, שיכוון אותם ויסייע להם להגיע למסקנות נכונות. הם רוצים מישהו שיביט עליהם מבחוץ, שיהיה אובייקטיב ולא מעורב רגשית בהחלטות שעליהם לקבל, ושיהיה בעל יכולת לגרום להם לשינוי בתהליך מהיר יחסית, ויעיל.
מאמנים אישיים טובים יודעים שהרעיון באימון אישי הוא להפיק את הטוב ביותר ממה שיש לך בעזרת כמה כללים, שכל מאמן אישי או קואצ'ר מגדיר לעצמו וללקוחות שלו. 
מאמן אישי אחד ישים דגש רב על התמדה, ומאמן אישי אחר ידגיש דווקא הקשבה, או את שניהם.
בין אם אנחנו מדברים על אימון אישי להתגברות על משבר בחיים, על קואצ'ינג עסקי – כדי לקדם עסק תקוע, או כדי לעשות שינוי בעסק - בחירת מאמן אישי היא עניין לא קל.

בחירת המאמן האישי

הכלל הראשון הוא שצריכה להיות כימיה בין המאמן האישי והלקוח, שאותו הוא מאמן ומלווה. 
מי שבוחר בדרך האימון האישי לשם התפתחות הלאה או שינוי בחיים, צריך להבין שהוא בוחר למשל בדרך שבה המאמן האישי מציב לו יעדים ומכוון אותו בעזרת משימות. ישנם מי שלא מגיבים היטב לדרך כזו בכלל, ועבורם, תהליך האימון האישי עלול להיות מרגיז או מעייף.
לכן, גם פה, כמו בבחירת מורה או כל סוג של יועץ אחר, האדם צריך להבין למה הוא נכנס ולבחור מאמן אישי שהוא סומך עליו בתהליך האימון האישי, ויכול ללכת איתו גם כשהתהליך לא קל.

אימון אישי - מחירים

אחד הרעיונות של אימון אישי הוא שהתהליך צריך להיות קצר יחסית, וממוקד. 
מסיבה זו, רוב או חלק גדול ממי שפונים לאימון אישי סבורים שהם יכולים לסיים את הקורס או לחולל שינוי בחיים שלהם בעלות סבירה או לפחות נמוכה מזו של ייעוץ פסיכולוגי, למשל. 
העלות של מפגשי אימון אישי פחות או יותר קבועה. ייתכן ומאמן אישי או מאמן עסקי אחד דורש מעט יותר מחברו, אבל ברור קצר – אפילו טלפוני – יסמן לכם כמה עולה אימון אישי לאורך זמן. 
כמו כל בעל מקצוע, מאמן אישי שנמצא בתחילת דרכו המקצועית יש לו תובנות משלו ויכולות מסוימות, אבל הוא יכול לחפות על העדר ניסיון במוטיבציה רבה להצליח, ולפעמים בראש פתוח יותר.
בכל מקרה, גם מהמאמן האישי וגם מהמתאמן – כמו בספורט וכמו בלימודים אקדמיים – דרושה מחויבות לאימון האישי כתהליך.

מאמנים אישיים וקואוצ'ינג ניתן למצוא באתר b144, היכנסו עכשיו!