קיימות מספר שיטות לאימון אישי, כאשר אחת מהן נקראת "אימון אישי NLP". מה זה NLP ולמה הכוונה באימון אישי NLP?

NLP מתורגם לעברית בשם ניתוב לשוני-פזיולוגי, למרות שהשם באנגלית שונה והוא Neuro-linguistic programming או משהו שהיה צריך להיות "ניתוב לשוני-עצבי". השם אולי פחות חשוב למרבית המטופלים, ויותר חשוב מה הוא אומר. מה זה NLP?

NLP היא גישה לתקשורת, פיתוח אישי ופסיכותרפיה שנוצרה בארצות הברית בשנות ה- 70 של המאה הקודמת. יוצריה טענו שישנו קשר בין תהליכים עצביים, לשוניים והתנהגותיים שאותם ניתן ללמוד דרך התנסות או "ניתוב". אותם תהליכים ניתן לשנות כדי להשיג מטרות מסוימות בחיים. מכאן אימון אישי (בשיטת) NLP.

אימון אישי NLP גורס שישנם הרגלים וישנם כישורים של אנשים יוצאי דופן שאותם ניתן להפוך למודל ואז לחקות וללמד. מצד אחד, אימון אישי NLP נשמע מצוין, כאשר המאמן האישי אומר לך בפגישה אחת או שתיים מהו המודל לפיו אתה צריך להתנהג, אך מצד שני, המחקר המדעי מראה שהשיטה לא בנויה על הנחות שהן כולן מבוססות לגמרי או נכונות, ולכן הצלחותיה נתונות במחלוקת.

מהו ההבדל העיקרי בין אימון אישי רגיל לאימון אישי NLP?

אימון אישי "רגיל" הוא שיטה לטיפול ולסיוע לאנשים בכל מייני צבים ולכל מיני מטרות. בשונה מאימון אישי NLP, באימון אישי רגיל מציב המאמן יעדים אישיים ומלמד טכניקות שבעזרתן המתאמן יכול להגיע למימוש היעדים. באימון אישי שאינו אימון אישי NLP המאמן מלווה את המתאמן במשך זמן די ארוך (יחסית לאימון ולא פסיכותרפיה, למשל), תוך שהוא מוודא שהמתאמן או המטופל מגיע למטרות שלו או שלה.

באימון אישי NLP המאמן מקנה למתאמן ארגז כלים מודלים שבעזרתו הוא יכול לאמן את עצמו להגיע למטרות שלו. אימון אישי NLP הוא שיטה אישית מאוד, אינדיבידואלית, והמטופל מאמן את עצמו בהתאם לאותם מודלים נלמדים.

אחד הדברים שטוענים מי שעוסקים באימון אישי NLP הוא, שאימון אישי מסוג זה טוב יותר מאימון אישי רגיל בגלל אותו "ארגז כלים": הטענה היא שאימון אישי NLP מקנה כלים לשינוי והתקדמות בכל תחום אישי, זוגי, עסקי וכיוצא באלה ולא בתחום ספציפי, כמו אימון אישי רגיל.

האם ישנם גופים שמפקחים על אימון אישי NLP?

לא. השיטה לא מבוקרת בשום מקום בעולם על ידי גוף רגולטורי, ולמעשה כל אחד יכול לקרוא לעצמו מאמן אישי NLP או בכינוי דומה אחר.