פרידה ופרוק קשר זוגי יכולים להיות אירועים טראומטיים של ממש. מחקרים שנעשו והשתמשו בטכניקות של מיפוי מח, מראים שפרידה אחרי זמן ארוך של קשר, מפעילה את אותם מרכזים במח, כמו גמילה מסם או אלכוהול.

 

אז מה עושים? איך מתמודדים עם מצב שבו אנחנו פתאום שוב לבד, בלי להתפרק?

 

מוותרים ליום יומיים על הרשתות החברתיות וחוסמים את האקס/ית

זה לא מרוע,  אלא כדי שלא יהיה פיתוי להתחיל עכשיו לפרסם הודעות שוברות לב, שאחר כך מתחרטים עליהן, וגם כדי שלא תהיה אפשרות להתחיל לרגל או לבלוש אחרי "מה הוא (או היא) עושה עכשיו". 
ניתקתם את הקשר? ניתקתם. לא יקרה כלום אם לא תגלשו יום אחד בפייסבוק או שהטלפון שלו או שלה לא יהיה זמין יותר בווצסאפ.

לא מוותרים על חברים ומשפחה

וזה חשוב: לכו ודברו עם אמא או אבא או עם אח או אחות גדולים. בקשו עצה, שתפו ושמעו מה הם אומרים. לא נורא אם בוכים או מייבבים קצת לאמא – זה בסדר גמור, במיוחד אם בסוף השיחה תבוא הצעה לאיזו צלחת מרק טובה ומנחמת. 
זה טוב גם לצאת עם חבר או חברה שאפשר לשתף אותם במה שקרה, לשמוע מה הם אומרים ולהתעודד. אם יש לכם מקום וזמן, הזמינו כמה חברים – לא הרבה – לערב של צפייה משותפת בסרטים מוזרים, מצחיקים או עצובים, או כל דבר אחר שינקה את הראש. 

שלב האבל: זה בסדר להתאבל

כמו בכל אובדן, גם בפרוק קשר מגיע השלב הזה, שבו מתאבלים על מה שהיה. זה קורה בערך שבוע אחרי האירוע, אז תהיו מוכנים. תנו לעצמכם לזרום עם מה שאתם מרגישים, תבכו קצת אם צריך, העיקר שבסוף תצאו מזה, תקבלו את העובדה המוגמרת ותחזרו לחיים האמתיים.
יש בכם כעס על מה שקרה? תעלו אותו לערוצים חיוביים
עברו על הדירה, נקו אותה וסדרו אותה. צאו לריצות ארוכות או לכו למכון להתאמן. אם זה מתאים לכם, ציירו משהו או פסלו משהו. העיקרון פשוט: לקחת את המתח והכעס ולהכניס אותו במאמץ כלשהו אחר, פיסי או רגשי. 

התייעצו עם איש מקצוע

לא לכולם זה מתאים, אבל יש מי שפונים לייעוץ פסיכולוגי או גם אימון אישי, אם החוויה קשה ומעיקה מאוד, במיוחד אם התחושות הקשות נמשכות. 

ייעוץ לא חייב להיות ארוך טווח: הוא יכול להיות ממוקד – כמו באימון אישי – או טיפול בסגנון שינוי התנהגות; שני סוגים של ייעוץ שבנויים לתת מענה בטווח זמן יחסית קצר. 

הכירו בערך של עצמכם

אנשים רבים שחווים פרידה או שבירת קשר, שוקעים בהערכה עצמית נמוכה. זה לא צריך או חייב להיות ככה, אלא להיפך. 
דברו עם אנשים אחרים והסתכלו לתוך עצמכם: למדו את עצמכם מה אתם שווים באמת ואיפה החוזקות שלכם. 
אפשר גם ללמוד איפה נעשו טעויות, כדי לא לחזור עליהן בעתיד, אבל לא ממקום של חוסר ביטחון עצמי, אלא ממקום של עוצמה ואמונה ביכולת האישית לשנות ולצאת גדולים יותר. 
בהקשר הזה חשוב שתחפשו את הנקודות החזקות של הקשר האחרון שהיה לכם, ומה אתם מחפשים בבן או בת זוג עתידיים, כדי לחוות שוב את החוויות החיוביות. שימו פוקוס על התכונות האישיות הטובות שלכם וחזקו אותן ותקנו את מה שטעון תיקון. 
אם לא תעשו את זה, תחזרו בסופו של דבר על אותן טעויות ותהיו שוב באותו מקום קשה, של פרידה. 

 

אמצו חבר שיאהב אתכם ללא תנאי

 

אמצו חבר על 4

מחקרים רבים הוכיחו לאורך השנים כי הבעלים של חיות מחמד הם אנשים מאושרים יותר. הרבה פעמים התחושה של לחזור לבית ריק גורמת לפרודים טריים לרגשות שלילים  כמו תסכול ואף לדיכאון. אימוץ בעל חיים זה פתרון מושלם למצב שכזה – תמיד יהיה מי שיחכה לכם בבית, יאהב ללא תנאי וזקוק רק לכם. בנוסף, הטיפול היומיומי וההתעסקות בבעל חיים יגרמו לכם לחשוב הרבה פחות על הפרידה עצמה.

אל תלכלכו

אם יוצא לכם לדבר על האקס או האקסית שלכם והם לא נוכחים במקום, אל תלכלכו עליהם. למה? כי שום דבר טוב לא יצא מזה, ואתם תראו כאנשים קטנים ואפילו קטנוניים. 
זכרו שמילים פוגעות ואנשים מספרים דברים אחד לשני. מה שתגידו יגיע בסופו של דבר לאקס, במיוחד שיש להניח שתמשיכו להסתובב באותם חוגים. 

 

היו סבלניים

אל תחפשו בכוח את קשר לקשר הבא שלכם. תנו לזמן לעשות את שלו ואל תקפצו בהכרח לעגלה הבאה שעוברת ברחוב. קשר כזה, של 'ניחומים' לא מניב את התוצאות הנכונות. 

מחפשים קואצ'ר שייתן לכם כלים להתמודדות עם מצבים מורכבים ומשברים בחיים? מצאו אותו בקטגוריית אימון אישי באתר B144.