ראש העין הוקמה כעיר של עולי תימן, בין השאר על חורבותיו של בסיס צבאי בריטי גדול, ששימש בעיקר את חיל האוויר המלכותי. למקום הייתה חשיבות אסטרטגית רבה בעיני הבריטים, שהשתמשו במחצבה שהייתה בקרבת ראש העין של ימינו ובמי המעיינות שהוזרמו לירושלים. 
במלחמת העצמאות השתלטו כוחות עיראקים סדירים על כפר קאסם ועל חלקים מראש העין. לאחר קרבות שבהם לא נחלו כוחות ההגנה והאצ"ל הצלחה, שוחרר המחנה שהיה במקום ונכבש במבצע בתק. 
לאחר המלחמה הובאו לראש העין, בשנים 1949-1950, עולים מתימן שהגיעו ארצה לפני קום המדינה וכן במבצע 'כנפי נשרים', מה שהיה לאחד מבצעי העלייה הגדולים והמורכבים ביותר עד להעלאתם לארץ של יהודי אתיופיה.
לא יאומן, אבל ב- 1,500 אוהלים במעברה שהייתה במקום חיו כ- 35,000 איש, מספר דומה למספר תושבי העיר בתחילת שנות ה- 90.

 

 

מבצר אנטיפטרוס

 

 

בסביבת ראש העין: מבצר אנטיפטרוס ותחנת הרכבת הישנה

לבאים מפתח תקווה מצפה חוויה נפלאה במבצר אנטיפטרוס: מבצר עתיק שנבנה במקום שבו שכנה העיר המקראית אפק. על שמה, אגב, נקראים מקומות ועסקים רבים בעיר, בין השאר למשל יקב אפק, שנמצא בעיר, ונחשב לאחד מיקבי הבוטיק הטובים בארץ.
המבצר גדול מאוד, ובטעות חושבים שמדובר במבצר צלבני, אך אין זה כך: המבצר נבנה על ידי העות'מאנים, בשנים 1571–1574. שמו הנכון הוא "מבצר בינאר באשי", שהוא שיבוש ערבי של השם הטורקי "פינאר באשה", שמשמעותו ראש העין. 
לצד המבצר יש תחנת רכבת ישנה, שהייתה בעבר חלק מקו רכבת בין פתח תקווה ללוד, בריכות מים שהיו פעם חלק ממפעל המים שהוביל מים לירושלים וכן מרכז מבקרים של חברת מקורות, שהתבססה על מקורות הירקון בתחילת פעילותה. 
מבצר אנטיפטרוס הוא גן לאומי והוא פתוח בכל ימות השבוע. במרכז המבקרים של מקורות ניתן לבקר (חינם) רק בתאום מראש עם מרכז המידע של חברת מקורות.

שוק ראש העין

מדי יום שישי, סתיו, חורף, אביב או קיץ, מתקיים בכניסה המערבית לעיר שוק ראש העין. זהו אחד מהשוקים הגדולים והמפורסמים ביותר באזור המרכז, מעין שלוחה של שוק רמלה-לוד.
כאן תמצאו ירקות ופירות מעולים במחירים טובים, בגדים לילדים, תינוקות ומבוגרים, צעצועים מכל הסוגים, חפצי אמנות, בדים וקישוטים וכמובן – דוכנים של אוכל תימני.
אם אתם בעניין של פירות וירקות וקניות לשבת ולא "הסתובבות" בשוק, בואו מוקדם יחסית, עד השעה 10:00.
אם אתם יכולים לקחת את הזמן, תוכלו להגיע מאוחר יותר, אבל קחו בחשבון שהשוק נסגר לקראת השעה שלוש.
שווה לעמוד בתור לפלאפל שבלב השוק!
בקרבת השוק נמצא אזור התעשייה הישן של ראש העין, ובו חנויות רבות לכלי בית, צעצועים, מטיילים וחיילים, מרכזי 'עשה זאת בעצמך', ציוד אמנות ועוד, והכול במחירים שלא תמצאו בתל אביב!
החניה במקום בתשלום (עירוני). מגיעים מכביש 444, דרך הכניסה לאזור התעשייה הישן של ראש העין ורחוב יהושע בן נון

מגדל צדק

מבנה היסטורי גדול נוסף מהתקופה העות'מאנית, על יסודות של מבנה צלבני ובניה קדומה אף יותר, שעומד נישא בכניסה הדרומית-מזרחית לראש העין.
המגדל, שלו חצר רבועה, גדולה ומרשימה, נמצא בתקופה זו (2018) בשיפוצים, לקראת הפיכתו למרכז תרבות ופנאי שיהיה חלק מפארק לאומי גדול. 
למרות זאת ניתן להגיע אליו ולבקר בו מהכביש החדש שעולה מצומת ראש העין יהודה הלוי לשכונות החדשות (רחוב ויצמן/בן גוריון).
הכניסה – מיד לאחר המנהרות, בצד ימין.

יער ראש העין

יער אורנים וברושים קהילתי (מתוחזק על ידי תושבי העיר, בשיתוף קק"ל) שבו שבילי טיול נפלאים, פינות נופש ומנגל, מתקני שעשועים ועוד.
בקצה היער ישנם שרידים של ישוב קדום בשם עזבת צרטה, שאותה מייחסים לעיתים לאבן העזר; המקום בו חנו בני ישראל ובו התחולל הקרב הגורלי מול הפלשתים, במאה ה- 11 לפני הספירה.
האתר הוא מקום נפלא לתצפית אל השומרון, מקום יפה לטייל בו, ליהנות מהפריחה באביב ומהשקט שמשרה היער הקריר בקיץ.

 

מחפשים אטרקציות ואתרים בראש העין לבקר בהם בארץ? היכנסו לקטגוריית אטרקציות באתר b144 כדי לקבל רעיונות מכל מקום וסגנון.