ירושלים העתיקה – מחוץ לחומות

רוצים לעשות יום כיף עם הילדים בירושלים, ולשלב קצת היסטוריה, ארכיאולוגיה ויהדות?
מוזיאון ארצות המקרא הוא בדיוק המקום בשבילכם: יש בו תערוכות ומוצגים לגדולים ופעילויות ואירועים לילדים לאורך כל השנה וגם בחגים ובחופשות.
לבתי ספר ולכיתות מאורגנות מציע המוזיאון סיורים מודרכים מיוחדים, תוכניות, סדנאות ופעילויות שונות בתאום מראש.

מה יש במוזיאון?

מוזיאון ארצות המקרא הוא מוזיאון ייחודי, שמוקדש רובו ככולו לתקופת התנ"ך עד גלות בבל. הוא הוקם ביוזמתם של ד"ר אלי ובתיה בורובסקי, שחזונם היה לייסד מקום ללימוד ההיסטוריה האנושית כולה והתפתחות. 
מוזיאון המקרא בנוי מגלריות של ממצאים ארכיאולוגיים שונים ומגוונים – חלקם יקרי ערך מאוד ונדירים – שמסודרים לפי סדר היסטורי. חלק גדול של האוסף מקורו באוסף של בני משפחת בורובסקי וחלק אחר נרכש על ידי המוזיאון או שהוא מושאל על ידי מוסדות אחרים ואספנים מהעולם כולו. 
כאשר אתם מסיירים במוזיאון ארצות המקרא, אתם עוברים למעשה בין התקופות השונות, משחר ההיסטוריה האנושית, דרך התפתחות הכתב, תקופת האבות, הפלשתים, הבבלים, היוונים ועד לרומאים. 
לדוגמא, אחת מתערוכות הקבע היותר מעניינות במוזיאון כוללת פרסקאות מפומפיי: ציורי קיר שהובאו לארץ על ידי ד"ר בורובסקי ישר מהעיר הרומית, שנחרבה בהתפרצות הר הגעש וזוב לפני כ- 2,000 שנים. 
לצד התערוכה הזו תוכלו למצוא (2017/2018) תערוכה שמוקדשת כולה לצבע אחד: תכלת. 
לא רבים אולי יודעים, אבל התאווה של בני האדם לצבע הכחול המסתורי הזה הניעה כלכלות שלמות בעידן העתיק. החיפוש אחרי תחליפים לאבן הלאפיס הנדירה מאפגניסטן, והתשוקה לצבעים נוספים, שילוו את הכחול, הוא חיפוש מרתק, שאותו מלווה התערוכה במוזיאון.

 

 

העיר העתיקה בירושלים

 

 

אבנים וארכיאולוגיה זה קצת משעמם, יש משהו אחר?

בהחלט!
קודם לכן, חשוב להבין שהתערוכות כולן בנויות ומתוכננות בצורה מעניינת ומרתקת, שפונה גם לילדים ולמי שלא מתעניינים בהכרח בהיסטוריה ובארכיאולוגיה.  מלבד התערוכות, המוזיאון מציע פעילויות חיות שמיועדות לילדים וגם לנוער.
בחופשות ובחגים מתקיימים אירועים שונים שמשלבים הצגות, פתרון כתבי חידה וסיורים שכל כולם מיועדים לילדים: בחנוכה מתקיימות פעילויות סביב המכבים והחג, בפסח מתקיימות פעילויות שמתאימות לחג, ועוד. 
כל מה שאתם צריכים לעשות, הוא לבדוק איזה אירוע מתקיים במוזיאון בזמן שבו אתם רוצים לבקר בו, להירשם ולבוא.
כדי לפתות את הילדים לבוא ולבקר אתכם במוזיאון, אתם יכולים להוריד את האפליקציה שלו ואת האפליקציות המיוחדות שהוא יוצר לתערוכות מתחלפות.
למשל, בחודש אפריל 2017 הציע מוזיאון ארצות המקרא אפליקציה שמספרת על העיר קיאפה – עיר מתקופת המלך דוד, ששכנה באזור עמק האלה, על המקדשים שלה ועל חיי היום-יום שלה.
מעבר לפעילויות המשפחתיות מתקיימות במוזיאון גם הרצאות מיוחדות בימי שישי בבוקר (בתוספת תשלום) והרצאות קבועות בימי רביעי בערב, שהן תוספת לביקור במקום.
הרצאות ימי רביעי עוסקות בארכיאולוגיה, היסטוריה, אנתרופולוגיה ובסיפור המקראי ומעבירים אותן טובי החוקרים בתחומים השונים. 
בנוסף להרצאות של המוזיאון עצמו, מתקיימות גם הרצאות בשיתוף פעולה עם מכונים ומוזיאונים אחרים, כמו החוג לציוויליזציות ימיות והמכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה; הרצאות אלה, למשל, עוסקות במחקר הארכיאולוגי הימי וחושפות ממצאים מיוחדים ואוצרות של ממש שהתגלו בים התיכון, מול חופי ישראל. 

איפה נמצא המוזיאון?

בקרית המוזיאונים בגבעת רם בירושלים, ממש מול מוזיאון ישראל:
רחוב שמואל סטפן וייז 21
טלפון: 02-5611066

האם מוזיאון ארצות המקרא פתוח בשבת?

כן, בין השעות 10:00 ל- 14:00. בשבת יש סיור אחד בעברית, שמתקיים בשעה 11:00.
בימים אחרים, סיורים מודרכים מתקיימים במוזיאון לאורך כל שעות הפתיחה, בשעות הבוקר ובשעות הערב.

האם יש סיורים והדרכות גם בשפות מעבר לעברית?

בהחלט!
יש סיורים בצרפתית פעם בחודש וסיורים באנגלית בכל יום בבוקר. כדאי לתאם סיורים בשפות שונות, שאינן עברית, מראש.

האם יש כרטיסים משותפים עם מוזיאונים אחרים בירושלים?

אין כרטיס כניסה משותף לכל המוזיאונים בקריית המוזיאונים בגבעת רם או בירושלים, אבל: רכישת כרטיס כניסה באחד מהמוזיאונים מקנה לכם הנחה בכניסה במוזיאונים האחרים (מימוש בתוך שבוע, מהביקור הראשון). 

רוצים עוד אטרקציות בירושלים? היכנסו לקטגוריית אטרקציות בירושלים באתר b144 למציאת אטרקציות מגוונות בעיר הבירה.