תהליך הרכבת גשר בשיניים, או בשפה המקצועית יישור שיניים באמצעות סמכים, ניתן לעשות בכל גיל. מומלץ לבדוק ולאבחן את מצב השיניים בגיל צעיר כדי למנוע טיפול מסובך ומורכב בעתיד. אז איך מתבצע טיפול יישור שיניים בילדים, באיזה גיל הכי מומלץ להגיע לבדיקה והאם לאחר הורדת הגשר השיניים יישארו ישרות לתמיד? על כל השאלות יענה ד"ר ארנסטו שכנר.

ד"ר שכנר נולד בארגנטינה בבואנוס איירס, עלה לארץ בגיל 6 וגר בקבוצת כנרת. הוא למד רפואת שיניים ברומניה. לאחר שעבד מספר שנים בישראל, נסע לוונצואלה ושם התגורר במשך 25 שנים. שם עבד, למד והשלים את לימודי האורתודונטיה. ד"ר ארנסטו שכנר חזר לארץ בשנת 2013 ופתח את המרכז ליישור שיניים לילדים ומבוגרים ברעננה במרכז גירון.
 

מהם השלבים בדרך להרכבת גשר בשיניים?

בשלב הראשון אנחנו מבצעים בדיקה ראשונית, בדיקה זו משתנה בין ילדים ומבוגרים. לילדים מומלץ להגיע לבדיקת ייעוץ כבר בגילאים מוקדמים (7-8), על מנת שנאבחן אם קיים צורך בטיפול מוקדם. במרפאה נבדוק את הסגר של הילד, את הצורה של השיניים והלסתות, נראה אם יש בעיה אסטטית ואם ישנם הרגלים שגורמים לבעיות במנשך (היחס בין הלסת העליונה והתחתונה) כמו מציצת אצבע, דחיקת לשון או מציצת שפה. נבדוק את קצב התחלפות השיניים, האם יש לסת שבולטת יותר מהשנייה ייתר על המידה, רווחים גדולים מידי בין השיניים או צפיפות גדולה מידי. לאחר הבדיקה הזאת נוכל לקבל ביחד עם הילד את ההחלטה - האם להתחיל טיפול או להמתין עד שרוב השיניים החלביות, התחלפו לשיניים קבועות (גילאי 11-13).

זיהוי מוקדם של בעיה המצריכה התערבות, יכול למנוע מצב של טיפול ארוך ומורכב בגילאים מבוגרים. מדובר בטיפול שאורכו שישה חודשים עד שנה, בסופו המטופל נשאר עם פלטה שתפקידה לשמור על המצב הקיים. בהמשך, לקראת גיל 12 בעת בקיעת רוב המשנן הקבוע, תתבצע בדיקה בה יוחלט הצורך בטיפול נוסף. בכל גיל, אצל ילדים או מבוגרים, המטופלים נשלחים לבצע סדרת צילומים הכוללים: צילום פנורמי, צילום צפלומטרי (בו רואים את הלסתות בפרופיל) וצילומי פנים ושיניים כדי לאשר את ההבחנה הראשונית ולבדוק את הצילומים.

כמו כן, מבוגרים המעוניינים ביישור שיניים, מגיעים לבדיקת ייעוץ במרפאה ובמהלכה נבחן את מצב השיניים. נברר מה מפריע במיוחד למטופל, האם היה לו טיפול בעבר ואיזה סוג של טיפול הוא מעדיף כדי להגיע לסוג הטיפול האופטימלי.
 

 

למעבר לכרטיס העסק של ד"ר ארנסטו שכנר לחצו כאן >>

 

 

איך מתבצע תהליך הרכבת גשר בשיניים?

לאחר שהמטופל סיים עם הבדיקה הראשונה, הוא מגיע לפגישה השנייה שבה בדרך כלל מדביקים את הגשר בלסת העליונה. זהו תהליך קצר של כ-20 דקות שאינו כרוך בכאב או אי-נוחות, וכחודש לאחר מכן מדביקים את הגשר בלסת התחתונה. מרווח זמן זה מאפשר למטופל להתרגל לגשר. בהמשך, המטופל נדרש להגיע אחת לחודש לצורך בדיקה והמשך טיפול. כמובן שאצל כל אחד יכול להיות מקרה שונה והטיפול יהיה בהתאם.
 

מהו הגיל המומלץ לילדים להרכבת גשר בשיניים?

במידה וקיימת בעיית סגר או בעיה אסתטית, מומלץ לבצע את הטיפול כבר בגילאי 8-9. במידה שמחליטים לחכות עם הטיפול, אז כדאי להתחיל אותו כאשר מתחלפות רוב השיניים החלביות ויוצאות רוב השיניים הקבועות. זה מתרחש בממוצע בגילאי 11-13.
 

מהן הדרכים הקיימות כיום לטיפול באמצעות הרכבת גשר בשיניים?

ישנן מספר דרכים לטיפול:

  • הדרך הכי נפוצה והמקובלת ביותר בעולם, היא באמצעות סמכים (קוביות) שדבוקים לשיניים מסוגים שונים, המשתנים לפי אופן העבודה והעדפה של הרופא המטפל.
  • לפעמים צריך להשתמש באביזרי משנה, לדוגמא: ברסן פנימי או רסן חיצוני, במכשיר הרחבה או מכשירים אחרים שעוזרים להשיג את המטרה.
  • כמו כן, יש גם גומיות בין לסתיות שמשתמשים בהן הרבה. זה יוחלט לפי התקדמות הטיפול וסוג הבעיה.
  • בנוסף, ישנו אחוז קטן של מטופלים שנותנים להם מכשירים נשלפים, כמו פלטות נשלפות או קשתיות שקופות.
     

על מה חשוב להקפיד לאחר הרכבת גשר בשיניים?

הדבר הכי חשוב, זה להקפיד על צחצוח ושמירה על ההיגיינה של השיניים לאחר הרכבת הגשר. זאת כיוון שהאוכל מצטבר בקלות על הגשר, ואם לא מורידים את האוכל אחרי כל ארוחה זה יכול לגרום לעששת. בנוסף, לא לאכול מאכלים קשים. כמו כן, מומלץ לבצע טיפול אצל שיננית כל 4-5 חודשים.
 

הרכבת גשר בשיניים

(צילום: ShutterStock)

 

כמה זמן צריך להיות עם גשר בשיניים?

על המטופל להיות עם הגשר בשיניים עד שמתקבלת התוצאה הרצויה, לכן זה משתנה לפי המטופל. ממוצע של טיפול אורך בין שנה לשנתיים וחצי.
 

לאחר הורדת הגשר, האם התוצאה הסופית תישאר לתמיד? 

בכדי לשמר את התוצאה לאורך זמן, בסוף הטיפול, שמים למטופל קיבוע שמודבק בחלק הפנימי של השיניים הקדמיות. בנוסף, הוא מקבל פלטות שקופות ששומרות על מצב השיניים כפי שהן היו ביום שהורד הגשר. אם המטופל שומר על הקיבוע ומקפיד לשים את הפלטות בלילה, אז סביר להניח שהתוצאה תשמר לאורך זמן. חשוב לציין שבמידה והמטופל מרגיש שהקיבוע התנתק או נשבר, עליו לשים את הפלטה כדי שהשיניים לא יזוזו ולבוא למרפאה לתקן או לעשות קיבוע חדש.

 

גשר בשיניים לפני ואחרי

לפניכם תמונות לפני ואחרי תהליך הרכבת גשר בשיניים, התמונות מדברות בעד עצמן:
 

גשר בשיניים לפני ואחרי

(צילום: באדיבות ארנסטו שכנר)

 

מקרה של ניבים בולטים

(צילום: באדיבות ארנסטו שכנר)



דר ארנסטו שכנר

(צילום: באדיבות ארנסטו שכנר)

 

ד"ר ארנסטו שכנר, הוא הבעלים של המרכז ליישור שיניים לילדים ומבוגרים ברעננה. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.

למעבר לכרטיס העסק של ד"ר ארנסטו שכנר לחצו כאן >>