מתקשים בהליכה או בירידה במדרגות? סובלים מכאבים בברכיים בישיבה ואפילו בשכיבה? ניתוח החלפת מפרק ברך עשוי לסייע לכם לחזור לתפקוד תקין ולשפר את איכות חייכם.

ניתוח החלפת מפרק ברך מתבצע במקרים של שחיקת סחוס בברך. השחיקה מובילה לחיכוך בעצמות הברך, המעורר קשיים בתפקוד ובתנועת הברך. אז מה כולל הניתוח ומהם אחוזי ההצלחה שלו? ד"ר סימיון קרסניאנסקי, מומחה בכירורגיה אורתופדית, עם כל התשובות.
 

לד"ר קרסניאנסקי, העוסק בתחום זה יותר מ-30 שנה, שלוש מרפאות באזור הצפון: מרפאה עצמאית בעפולה; מרפאת לגסי בכרמיאל ומרפאת שר"פ פלוס בחיפה. הוא בעל ניסיון עשיר בניתוחי החלפת מפרקי ירך, בניתוחי כף היד ובאבחונים וטיפולים בתחום מחלות מפרק וכירורגיה אורתופדית, ושימש בעברו כאורתופד בכיר במחלקה האורתופדית בבית חולים העמק בעפולה.

 

מהו ניתוח החלפת ברך?

ניתוח החלפת ברך נועד לשפר את איכות החיים של החולה, ולהעניק לו אפשרות לנוע ללא כאב ולחזור לפעילות רגילה. הניתוח מאפשר להסיר את החלקים השחוקים ולהחליף אותם במפרק מלאכותי, שעשוי רכיבי מתכת ופלסטיק.
 

 

מעוניינים בשיחת ייעוץ עם ד"ר קרסניאנסקי? לחצו כאן >>

 

 

מה צריך לדעת לפני ניתוח החלפת ברך ואיך מתכוננים אליו?

הניתוח אמור לשפר את חייו של הלקוח, אבל לצערנו יש לו גם חיסרון: ההחלמה לאחר הניתוח עלולה להיות לא קלה, ובחלק מהמקרים – כואבת.

יש תרופות רבות שיכולות להקל את הכאב, אבל עדיין מדובר בסוגיה שעלולה להטריד את החולים. הם צריכים לדעת שהכאב זמני, שתקופת ההחלמה קצרה יחסית ושהם יתגברו עליה ובסופו של דבר יחזרו לנוע בצורה הנדרשת. הם צריכים להתאזר בסבלנות ולאגור כוחות. אגב, לעיתים המטופלים קמים מהמיטה כבר ביום השני לאחר הניתוח, ובמקרים מסוימים ממש באותו היום.  

 

ניתוח החלפת מפרק ברך

(צילום: ShutterStock)
 

מתי ובאילו מקרים מבצעים ניתוח החלפת ברך?

קיימים כמה מקרים שבהם מבצעים ניתוח החלפת ברך:

  1. כאשר רמת הכאב של המטופל לא מותירה ברירה אחרת.
     
  2. כאשר בדיקות רנטגן או MRI מעידות על שינויים בלתי הפיכים במפרק, ולכן אין ברירה אלא להחליף אותו.
     
  3. כאשר אין אופציות שמרניות לטיפול בכאב, כמו תרופות ומשחות נוגדות דלקת, טיפולי פיזיותרפיה, תזונה נכונה ועוד. 
     
  4. כאשר גידולים באזור המפרק דורשים הוצאת המפרק והחלפה שלו, כולל  שימוש בחומרים מלאכותיים.
     
  5. נוסף על כך, ניתן להחליף בניתוח רק מחצית מהברך ולא את הברך במלואה. למשל, אם המטופל סובל משבר שבגללו צריך לבצע החלפה בחלק אחד של המפרק, והחלק השני שמור ומצבו טוב, הטכניקה של החלפה חלקית מאפשרת לבצע רק מחצית מהטיפול. זה מקובל יותר אצל אנשים מבוגרים. 
     
  6. לא כולם מוכנים לבצע את הניתוח. יש מי שמנסים להימנע ממנו, מושכים את הזמן ומחפשים דרכים אחרות לטיפול. חשוב לציין שאכן יש אופציות לטיפול שלא מצריכות ניתוח, שנועדו: להאט את תהליך הזדקנות המפרק ולהאט את שחיקת הסחוס. לצורך כך ניתן להשתמש בחומרים שמפחיתים את השחיקה, לדוגמה, באמצעות הזרקות: שימוש בחומצה היאלורונית שמפחיתה את שחיקת הסחוס באופן טבעי, ועימה גם את הכאבים.
     
  7. אופציה נוספת לטפל בבעיה שלא באמצעות ניתוח היא טיפול ביולוגי. טיפול זה מתבצע באמצעות זריקות אורטוקין, המסייעות לגוף להילחם בתהליך הדלקתי. כך ניתן להגן על הסחוס משחיקה נוספת, לשפר את יכולת התנועה ולהפחית את הכאבים.

     

כמה זמן לוקח ניתוח החלפת מפרק ברך?

בסביבות 40 דקות, אבל זה משתנה בהתאם למידת המורכבות של הניתוח, לפעמים הוא קל ולפעמים מסובך יותר.
 

 

ניתוח ברך

(צילום: ShutterStock)

 

מהם הסיכונים בביצוע ניתוח החלפת ברך?

 קיימים כמה סיכונים בביצוע הניתוח:

  •  זיהום - שעלול להופיע למרות כל התנאים הסטריליים בחדר הניתוח.
  • לפעמים תגובת הגוף לא מאפשרת לברך לחזור לטווח התנועה הסביר, כפי שהיה לפני הניתוח.
  • דלקות חוזרות באותו האזור.

     

מהם אחוזי ההצלחה בניתוח?

שיעור ההצלחה של הניתוח גבוה מאוד – 95-88 אחוזים.

 

מהו משך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך?

זה מאוד אינדיבידואלי ומשתנה ממטופל למטופל, אבל לא פחות מ-45 ימים. הזמן המקסימלי להחלמה, עד לשיקום מלא, הוא שלושה חודשים.

 

כמה עולה ניתוח החלפת ברך?

אם החולה מגיע דרך קופת החולים שלו, הוא משלם סכוך נמוך במיוחד -  36 שקלים השתתפות עצמית. אם הוא מגיע ברפואה פרטית, זה תלוי באיזו מסגרת ואצל מי הוא עושה את הטיפול.

 

ד"ר סימיון קרסניאנסקי הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית ובעלים של שלוש מרפאות באזור הצפון. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.
 

לכרטיס העסק של ד"ר סימיון קרסניאנסקי לחצו כאן >>