למיליוני אנשים בתבל עם בעיות ראייה, העולם יכול להיראות כמקום מטושטש מאוד. עבור אנשים שזקוקים לתיקון הראייה, אבל לא רוצים להרכיב משקפיים, עדשות מגע הן פתרון קל וכמעט בלתי נראה אשר ניתן להשיג אצל אופטומטריסטים בישראל.

 

יחד עם זאת, לא כולם משתמשים בעדשות מגע על מנת לתקן בעיות ראייה. לא מעט סלבריטאים בארץ ובעולם משתמשים בעדשות מגע כדי לשנות את צבע העיניים שלהם. ספורטאים מרכיבים עדשות כדי לחדד עוד יותר את כושר הראייה שלהם במגרש, ואחרים משתמשים בהן פשוט על מנת להפוך את התחפושת שלהם בפורים או בהלואין לריאליסטית יותר.

 

מהן עדשות מגע?

עדשות מגע הן דסקיות דקיקות ושקופות שמתלבשות על הקרנית. בדיוק כמו משקפיים, הן מתקנות בעיות כגון קוצר ראייה או רוחק ראייה. בעיות שבגינן העין לא ממקדת את האור ישירות על הרשתית, כפי שצריך, מה שמוביל לראייה מטושטשת. עדשות מגע מותאמות לבעיות הראייה של האדם ומסייעות למיקוד האור ישירות על הרשתית.

 

מה היתרונות של עדשות מגע?

לעומת המשקפיים, עדשות המגע הן הקרובות ביותר למראה הטבעי. על מנת לאפשר לעין שדה ראיה טבעי יותר, העדשות נעות עם העיניים שלכם ומתקנות את בעיית השבירה קרוב לעין. בניגוד למשקפיים, עדשות מגע לא מפריעות לשטח הראייה שלכם. ניתן להרכיב עדשות מגע כל היום, ואפילו מספר שבועות בכל פעם, כך שאתם לא צריכים כל פעם לשים ולהוריד אותן.

עדשות המגע נשארות במקומן על ידי היצמדות לשכבת נוזל הדמעות שצף על פני משטח העין. גם לחץ העפעפיים מסייע להחזיק אותן במקומן. מצמוץ העיניים מספק שימון לקרנית ועוזר לשטוף מהעין את כל הזיהומים שעלולים להידבק לעדשה.

 

איך עדשות מגע פותרות בעיות ראייה?

אצל אנשים ללא בעיות ראייה, קרני האור חודרות לקרנית בחלק הקדמי של העין ומתמקדות בנקודה אחת על הרשתית בחלקה האחורי של העין. ברגע שקרני האור פוגעות ברשתית, האור הופך לאותות שעוברים למוח לעיבוד התמונות.

לפעמים, בגלל תקלה בשבירת קרן האור, הקרנית אינה ממקדת את האור בדיוק על הרשתית. עדשות המגע שוברות או מכופפות את קרני האור, כך שהן יתמקדו באופן הנכון על הרשתית. צורת העדשה נקבעת לפי סוג בעיית הראייה שצריך לתקן. המידה שבה העדשה מכופפת את האור, או מידת הכוח שלה, באה לביטוי בדיופטר (היחידה שמודדת את עוצמת השבירה של קרני האור של העדשה). ככל שהדיופטר גבוה יותר, כך העדשה חזקה יותר.

בעיות ראייה

1. עדשות לקוצר ראייה

אם גלגל העין ארוך מדי, הוא גורם להתמקדות קרני האור אל מול הרשתית. התוצאה היא קוצר ראייה. אנשים עם קוצר ראייה יכולים לראות בבירור מקרוב, אבל הראייה למרחוק מטושטשת. כדי לתקן את קוצר הראייה מתקינים עדשות מגע שהן דקות יותר במרכז מאשר בקצוות. עדשות אלה נקראות קעורות או עדשות מינוס, הן מפיצות את האור הלאה ממרכז העדשות ומסיטות את נקודת המיקוד של האור קדימה, כך שהאור יגיע לרשתית.

 

2. עדשות לרוחק ראייה

רוחק ראייה מתרחש כאשר גלגל העין הוא קצר מדי. במקרה זה קרני האור מתמקדים מאחורי הרשתית. אנשים עם רוחק ראייה יכולים לראות היטב דברים רחוקים ובאופן מטושטש דברים קרובים. כדי לתקן בעיה זו העדשה עבה במרכז ודקה יותר בקצוות. עדשות אלה הן קמורות ומכופפות את האור לכיוון המרכז ומסיטות את נקודת המיקוד לאחור כך שהאור יתמקד על הרשתית במקום מאחוריה.