לא כל אופטיקאי הוא אופטומטריסט, והבחנה זו היא חשובה. כדאי להקפיד ולהגיע לבדיקת עיניים אצל מי שבאמת מוסמכים לכך – אופטומטריסטים. אחד ההגיגים שנתקלנו בהם באינטרנט הוא, "אופטומטריסט הוא פשוט אופטיקאי שלוקח יותר כסף." זה אולי מצחיק כי זה עולה בקנה אחד עם ההוויה הישראלית לפיה אנו תמיד מרגישים כי 'דופקים' אותנו, אבל חשוב להבין שהמשפט לעיל ממש אינו נכון.

העין היא אחד מהאיברים המסובכים והעדינים ביותר בגוף האדם. היא תלויה בשרירים עדינים ובעצבים לפעילותה וחשופה לפגעי הטבע – מסינוור השמש ועד לאבק ולחלקיקים אחרים. אין פלא לכן, שבמהלך השנים, הראיה שלנו נחלשת והולכת. לעיתים, במיוחד אחרי גיל ארבעים, אנחנו נזקקים למשקפיים – תיקון ראיה.

מיהם האופטומטריסטים?

האופטומטריסט הוא מי שיבדוק וימדוד את תפקוד העין שלנו. מלבד לוח הספרות והאותיות המוכר מכל סרטי הקולנוע, לאופטומטריסטים יש ציוד ומכשור אלקטורני מיוחד, שמאפשר להם לבדוק את יכולת הראיה – עד כמה היא טובה או פחות טובה – את היקף שדה הראיה, ועוד. האופטומטריסט – או האופטומטריסטית – הם גם מי שיכינו את המרשם למשקפיים, שאותם ייצר ויתאים האופטיקאי.

אופטומטריסטים חייבים בהכשרה מקצועית וברשיון לעסוק במקצוע. כיון שהם לא רק מודדים את איכות הראיה, אלא גם מתאימים אביזרים לתיקון הראיה, הם עוסקים למעשה במקצוע רפואי (או פארא רפואי) לכל דבר ועניין. אופטומטריסטים מוסמכים לעסוק במקצוע לאחר שלמדו ארבע שנים ועברו בחינות הסמכה על ידי משרד הבריאות. רק מי שהוסמך לכך, יכול להעיד על עצמו שהוא אופטומטריסט, ומי שלא הוסמך על ידי משרד הבריאות – הוא מתחזה.

מרפאות הלייזר למיניהן, חנויות אופטיקה ורשתות אופטיקה מעסיקות אופטומטריסטים מוסמכים כדי שאלה יבצעו את הבדיקות השונות להתאמת משקפיים או עדשות מגע, או ימדדו את יכולת הראיה לפני ביצוע ניתוח לייזר (Lasik). אם נדמה לכם שהראיה שלכם נחלשת, והחלטתם לפנות לאופטיקאי לרכישת משקפיים, בררו בחנות אם מי שמבצע את בדיקת התאמת המשקפיים הוא אופטומטריסט מוסמך, או שלא. בחלק גדול מהחנויות יקבעו תור לאופטומטריסט, במידה והוא או היא לא נמצאים בה כל יום. חלק יגבו תשלום עבור הבדיקה וחלק לא, כשבמרבית המקרים מחזירים את עלות הבדיקה אם רוכשים משקפיים במקום.

צריך לזכור שאופטומטריסטים, למרות שהם מוסמכים לרשום משקפיים או עדשות ראיה, ולעסוק בטיפולי עיניים אחרים, לא עוסקים בתיקוני ראיה פולשניים – ניתוחיים. טיפולים מהסוג הזה רשאים רק רופאי עיניים לבצע, כמו גם טיפול במחלות עיניים או בפציעות. חשוב מאוד לדעת, שלפעמים, לאחר בדיקה, יחליט האופטומטריסט להפנות את החולה לרופא עיניים, אם זיהה בעיה שמקורה במחלה או פגיעה פנימית בעין.