בניית בית או שיפוץ זה תהליך אף פעם לא פשוט. למזלנו, ישנם אנשי מקצוע שיכולים לעזור לנו. בדיוק כאן נכנס האדריכל – איש מקצוע שיודע לתכנן בדיוק מא' עד ת' את הבית עליו אתם חולמים. ישנם דברים חשובים שצריך לדעת לפני שמתחילים, כמו מה התקציב והצרכים שלכם ולעשות בינכם לבין האדריכל תיאום ציפיות. רשמנו לכם את כל הפרטים בכתבה הבאה.
 

מה זה תכנון אדריכלי?

אם אתם רוצים לבנות דירה או לשפץ את הדירה שלכם – תכנון אדריכלי הוא בדיוק בשבילכם.
בכל פרויקט שרוצים לעשות, בין אם זה פרויקט גדול כמו בניית דירה, שיפוץ או שינוי קטן כמו הוספת חדר, מומלץ להיעזר באדריכל. לאדריכל יש את היכולת לתכנן לכם את הבית שאתם רוצים. ביכולתו לבדוק את היתכנות הבנייה ולקבל את האישורים הרלוונטיים, לבצע הכנת פרוגרמה אדריכלית, הכנת סקיצות, הדמיה ממוחשבת שתאפשר לכם לראות את הבניה בתלת מימד, והכנת תכניות עבודה אדריכליות מפורטות. בנוסף, מטרת האדריכל היא לדאוג שהמבנה עצמו יהיה בנוי בצורה חוקית. הזמן שייקח לאדריכל לתכנן את הבית שלכם, משתנה כמובן בהתאם לפרויקט - ככל שהפרויקט יותר גדול כך גם זמן העבודה. חשוב לדעת שלתכנון האדריכלי יש מספר שלבים מרכזיים, בניהם בדיקת התכנות, תיאום ציפיות ובניית תכנית אדריכלית.

 

מה זה תכנון אדריכלי

(צילום:ShutterStock)

 

איפה לומדים תכנון אדריכלי וכמה זמן הלימודים?

ישנם מספר מוסדות ללימודי אדריכלות, באוניברסיטת תל אביב, הטכניון, בצלאל ואריאל תוכלו לעשות תואר ראשון באדריכלות.  בשנקר ניתן ללמוד במסלול של אדריכלות בשילוב עיצוב פנים. תואר בארכיטקטורה או באדריכלות שבו לומדים גם עיצוב פנים נמשך כ-5 שנים. לימודי הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים הם פחות זמן, ונמשכים כשנתיים וחצי עד שלוש. בנוסף, ניתן ללמוד לימודי תעודה לעיצוב פנים כשנתיים בלבד.
 

כמה עולה תכנון אדריכלי?

ישנן כמה אופציות לתמחור תכנון אדריכלי: שעות עבודה של האדריכל, אחוזים מהפרויקט או תכנית אדריכלית. כאשר מבצעים שיחה עם האדריכל על הפרויקט, הוא מעריך כמה זמן זה ייקח וכך המחיר יהיה בהתאם. בשעות עבודה כמובן שהתמחור משתנה בין האדריכלים ונע בין 200-400 שקל לשעת עבודה. לרוב התמחור הזה יתאים לאדריכלים שיעבדו בפרויקט פגישות בודדות, ולא עבודת שיפוץ שלמה.

בתמחור של אחוזים מהפרויקט, האדריכל ייקח אחוזים ממחיר הפרויקט שלכם. לרוב הטווח נע בין 3%-7%, ובמקרים שיש לאדריכל המון וותק וניסיון הם יוכלו לקחת 20%. זה כמובן תלוי גם במיקום בארץ, אם זה כולל ליווי להוצאת היתר או לא, ליווי לרכישת מוצרי גמר והלבשת הבית או תכניות לפיתוח חוץ. בתכנית אדריכלית יש לכם אפשרות לשכור את שירותיו של אדריכל, רק לשם שרטוט התכנית האדריכלית ללא התערבות בשאר הפרויקט. במקרה זה העלות תהיה בערך 1,500 דולר לתנכית אדריכלית עבור דירת 5 חדרים.

 

תכנון אדריכלי

(צילום:ShutterStock)

 

שלבי תכנון האדריכלי

לתכנון האדריכלי יש מספר שלבים בכדי להגיע לתוצאה הסופית:
 

שלב ראשון - בדיקת היתכנות 

האדריכל צריך לבדוק את השטח, למדוד אותו ולהבין מה בדיוק הוא יכול לעשות. האם יש לו זכות בנייה, מה הגובה המקסימלי שהוא יכול לעלות ועוד דברים נוספים שחשוב לדעת מראש. בשלב הזה האדריכל צריך לבדוק יחד עם אנשי מקצוע נוספים, כמו הנדסאי בניין, מודד וקונסטרוקטור את כל הנתונים בכדי להגיע לתוצאה האולטימטיבית כדי שהאדריכל יוכל להתחיל לעבוד.
 

שלב שני - תיאום ציפיות עם הלקוח

התקציב הוא חלק חשוב בשביל לדעת כמה אפשר להשקיע בשיפוץ. לכל לקוח יש תקציב שהוא מסוגל לעמוד בו ובכדי למנוע אי נעימויות ובזבוז זמן לאדריכל, חשוב לקבוע זאת מראש. זה הבסיס להמשך העבודה. חשוב לזכור שמעבר לעלות הפרויקט עצמו תצטרכו לשלם גם להרבה אנשי מקצוע. מומלץ לחשב את התקציב שאתם מתכננים עם תוספת של 15-20%. לאחר שהאדריכל יבין את התקציב שלכם הוא יבדוק מה הצרכים החשובים לכם, האם אתם משפחה עם הרבה ילדים, מה העיצוב המועדף עלייכם, האם יש צורך בחלל ייחודי, מה הרגלי האירוח לאנשים אחרים בבית ועוד מגוון פרטים שחשוב שתתאמו לפני כדי שהבית יראה בדיוק כמו שחלמתם. לאדריכל יש יתרון, הוא יכול לחשוב על דברים בבנייה שאתם לא חושבים עליהם ולא יכולים לדעת, כמו כיווני אוויר. מטרתו של האדריכל היא לענות על כל הבקשות שלכם ובאותה מידה לתכנן את הבית לפי צרכים בסיסיים חשובים לא פחות.
 

שלב שלישי - בניית התכנית האדריכלית

זהו השלב שהאדריכל מתחיל להבין את התכנית ולהגיע להחלטה סופית, לאחר שהוא יבין את השטח, התקציב וכל הדרישות שלכם. לאחר מכן הוא יציג לכם שרטוט של המבנה לאחר השינוי, כך תבינו בערך איך יראה הבית, החדרים והגודל שלהם. תוכלו לבדוק האם ניתן לראות הדמיה אדריכלית בדו מימד כדי לחוות את הדירה מבפנים. לאחר שתבחרו את השרטוט שאתם רוצים האדריכל יהיה מוכן לביצוע התהליך. 
 

דברים שצריך לקחת בחשבון כשעושים תכנון אדריכלי

ישנם מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם בתהליך, הקדישו תשומת לב לאדריכל שאיתו אתם בוחרים לעבוד. נסו להתרשם מהמלצות, לשמוע חוות דעת מאנשים שעבדו עם אדריכלים ולראות עבודות. האדריכל צריך להיות מקצועי, לעמוד בלוח זמנים, להקשיב לצרכים ולהתחשב בתקציב שלכם. אתם יכולים לעבור קשיים בתהליך במיוחד אם הוא ארוך, לכן ההתאמה בינכם חשובה על מנת שתעברו אותה בצורה הטובה ביותר.

 

מעוניינים בתכנון אדריכלי? צרו קשר עם אדריכלים באזורכם:
 

אדריכלים בתל אביב

אדריכלים ברמת גן 

אדריכלים בחיפה

אדריכלים בירושלים

אדריכלים בראשון לציון