כולנו רוצים חיוך יפה עם שיניים ישרות ולבנות, כמו של כוכבי קולנוע. כיום, תחום רפואת השיניים האסתטית הינו מתקדם ביותר ומאפשר לנו להשיג את החיוך המושלם באמצעות מגוון טיפולים שונים. ציפוי חרסינה הוא טיפול היכול לענות על דרישות רבות של המטופל - יישור שיניים, סגירת רווחים, שינוי צבע השיניים לצמיתות ועוד. אם אתם שוקלים לעבור טיפול כזה ורוצים לקבל עוד מידע, דר רוני אמיד, בעל נסיון רב באסתטיקה דנטלית ובעל מרפאת שיניים לטיפולי אסתטיקה דנטלית בתל אביב, יספר את כל מה שצריך לדעת על ציפוי חרסינה לשיניים.
 

איך עושים ציפוי חרסינה לשיניים?

בשלב הראשון חשוב לבצע תיאום ציפיות עם המטופל, מכיוון שמדובר על טיפול אסתטי ואסתטיקה שונה בעיני כל אדם. תיאום ציפיות במקרה של ציפוי חרסינה לשיניים מתחיל בשלב הנקרא גילוף הבחנתי. אנחנו לוקחים מידות של הפה, שולחים אותן למעבדה והטכנאי יוצק את המידות בגבס. לאחר מכן, הוא מתכנן על מסך המחשב את הצורה הנכונה לשיניים ולפה מבחינת חיוך אופטימלי.

הוא בונה את צורת השיניים העתידיות משעווה על הגבס של שיני המטופל, למעשה זוהי הצורה התואמת למה שהוא תכנן על המחשב ושולח את התוצאה למרפאה. מהתבנית שקיבלנו מהמעבדה אנו יוצרים הדמיה בעזרת ציפויי פלסטיק מחומרים מרוכבים על שיני המטופל, בדרך זו ניתן לראות בצורה מדויקת כיצד  הציפויים יראו על השיניים ואיך יראה החיוך, מטרת ההדמיה בפה המטופל הינה לראות האם המטופלים אוהבים את התוצאה או רוצים לשנות אותה. במידה והמטופל אוהב את התוצאה - אנחנו יוצאים לדרך. בשלב השני, למטופל יש כבר על השיניים את תוצאת הפלסטיק של התכנון, ואז אנחנו מורידים מהפלסטיק חצי מילימטר בעזרת מקדחים מיוחדים.

לציפוי החרסינה יש עובי של בערך חצי מילימטר, ומכיון שאני לא רוצה לקבל ציפויים שיגרמו לשיניים להראות בולטות לכן אני מוריד חצי מילימטר. חשוב להגיד שאני לא בהכרח מוריד מהשן – אני מוריד מהפלסטיק שעל השיניים המדמה את הצורה של הציפויים הסופיים, בחלק מהמקומות ירד מעט מהשן ובחלק ההשחזה לא תגיע בכלל לשן.

 אחרי שהורדנו מהשיניים את השכבה שצריך להוריד אני לוקח מידות ושולח למעבדה. הטכנאי בונה את הציפויים הקבועים ולאחר מכן אנחנו מזמנים את המטופל למעבדה, ורק מניחים לו את הציפויים על השיניים בכדי שבמידה והוא ירצה, ניתן לעשות כל מיני שינויים בהתאם לרצונות האישיים שלו. ברגע שהגענו לתוצאה שהמטופל, הטכנאי והרופא אוהבים אותה, הציפויים מגיעים אליי למרפאה, אנחנו מדביקים את הציפויים ומאזנים את הסגר של השיניים כדי שהמטופל ירגיש נוח עם הסגירה, לאחר מכן קובעים עוד פגישה לביקורת.

 

ציפוי חרסינה לשיניים

(צילום: ShutterStock)
 

מהם היתרונות והחסרונות של ציפוי חרסינה לשיניים?

היתרונות הם שניתן לעשות מגוון שינויים כמעט אינסופיים בשיניים: ניתן להאריך שיניים קצרות, שחוקות או שבורות. להרחיב שיניים צרות, בנוסף, ניתן לסגור מרווחים בין השיניים, להזיז את קו האמצע, לשנות כיוונים של שיניים, לשנות צורה או צבע לצמיתות, לעשות יישור שיניים לצמיתות, לכסות שרשים חשופים ולסגור מרווחים בין השורשים ועוד אפשרויות שהטיפול מעניק. במקום הלבנת שיניים, המחזיקה מספר שנים, ציפוי חרסינה מחזיקים לכל החיים והם יכולים להיות בכל גוון שתרצו. בהלבנת שיניים אומנם ניתן להחזיר את השיניים לגוון הטבעי, אבל אנחנו לא יכולים לשנות את הצבע מעבר לגוון הטבעי - אבל עם ציפוי חרסינה שינוי גוון בהחלט אפשרי.

החיסרון היחיד של ציפויי חרסינה הינו שהטיפול מצריך הורדה מסוימת של חומר שן. אבל צריך לזכור שכל ההורדה היא אך ורק מתוך שכבת האמייל, יש לנו שכבת אמייל של מילימטר וחצי, אנחנו מורידים ממנה עד חצי מילימטר ומדביקים אל השן שכבת הגנה מאד חזקה, בנוסף, ציפויי חרסינה חוסכים לנו את הצורך בכתר בהרבה מקרים. לדוגמא, שיניים שעברו טיפולי שורש, בעבר כל שן שעברה טיפול שורש קיבלה כתר, היום אני כמעט לא מבצע כתרים, במקום כתר אני לרב מבצע  – ציפוי חרסינה היקפי. הוא עוטף את השן, אבל בניגוד לכתר שמצריך הורדה של מילימטר וחצי מכל היקף השן, בציפוי היקפי אני מוריד רק חצי מילימטר.


 

במה שונה ציפוי חרסינה לשיניים מכל ציפוי אחר?

ישנם גם ציפויי שיניים מחומרים מרוכבים (קומפוזיט). ציפויים אלו הם מחומר שמשתמשים בו ליצירת סתימות לבנות. גם בעזרתו ניתן לצפות את השיניים, אבל ציפויים אלו לרב נבנים עי הרופא במרפאה ביד חופשית ולכן פחות אסתטיים מציפויי חרסינה, שוליהם פחות מלוטשים ועלולים לגרות חניכיים , לא ניתן לטשטש בעזרתם צבע כהה אלא אם משתמשים בעובי רב של חומר או בגוון מאד אטום ,חומר  זה פחות עמיד מחרסינה. עם הזמן, כתוצאה מצריכה של חומרים ממזון ומשתיה, הוא משנה את המרקם שלו והופך להיות מאוד מחוספס. יחד עם החיספוס הוא גם משנה את הצבע, ציפויים אלו יכולים  בקלות להישבר, ליפול ומשנים את תכונותיהם עם הזמן. זאת להבדיל מציפויי חרסינה שעדיין קיימים בפה גם לאחר 30 שנה. היתרונות של ציפויי קומפוזיט הם שהטיפול יחסית זול יותר, ניתן לביצוע במרפאה ולא צריך לשלוח למעבדה.


להצעת מחיר לציפוי חרסינה לשיניים לחצו כאן >> 

 

איך ציפוי חרסינה מתקשר להלבנת שיניים?

ציפוי חרסינה ניתן לבצע בכל צבע שרוצים, והיום הרבה מטופלים רוצים צבע לבן יותר מהצבע המקורי שלהם. הלבנת השיניים מחזירה לשיניים את הצבע המקורי שלהם, אבל היא לא מלבינה את השיניים מעבר לצבע המקורי.
 

(צילום באדיבות הקליניקה של ד"ר אמיד)
 

כמה עולה ציפוי חרסינה לשיניים?

הטווח הוא מ-4,000-7,000 שקל לשן, והמחיר משתנה בהתאם למיומנות הרופא, איכות המעבדה שמבצעת את הציפויים וכמות ההשקעה בכל טיפול וטיפול. בנוסף, מה שמשפיע הוא האם התהליך מבוצע בצורה מהירה, או מבוצע בצורה איטית וקפדנית.
 

** חשוב לציין שהמחירים המוצגים בכתבה נכונים לחודש אוגוסט 2021, ועשויים להשתנות **

 

מה צריך לבדוק לפני שמרכיבים ציפוי חרסינה על השיניים?

חשוב לבדוק שאין בעיות חניכיים, כי אסור שתהיה דלקת חניכיים - ואם יש דלקת חייבים לטפל בה לפני ציפויי השיניים על מנת שלא יחדור דימום מהחניכיים בתהליך הדבקת הציפויים ,

 צריך לוודא שהשיניים מספיק חזקות בלסת, כלומר שלא יהיה מצב שאנחנו מדביקים על השיניים ציפויי  חרסינה ולאחר פרק זמן קצר צריך לעקור שן מצופה. בנוסף, צריך לדאוג שאין איזשהן בעיות בשיניים המחייבות טיפול לפני הציפויים, כמו למשל טיפול שורש או סתימות.
 

האם יש הבדלים משמעותיים לפני ואחרי ציפוי חרסינה לשיניים? ומהם ההבדלים העיקריים שהמטופל יחווה לאחר הטיפול?

השינוי הוא שמיים וארץ, בדרך כלל מי שמגיע לציפויי חרסינה אלו מטופלים שרוצים לשנות או לשפר את החיוך שלהם - אם השיניים בצבע כהה במיוחד והמטופל רוצה להפוך אותן ללבנות, אז הוא יחווה שינוי משמעותי לאחר הטיפול ויהיה מרוצה משינוי הצבע. אם השיניים שחוקות ואנחנו מאריכים אותן למטופל, הוא יחווה שינוי גדול לאחר הטיפול. מטופלים שנמנעו במשך שנים מלחייך, חייכו עם פה סגור או עם יד על הפה מתחילים לחייך חיוך חושף שיניים.
 

ד"ר רוני אמיד, מנהל רפואי ובעלים של "מרפאת שיניים – דר רוני אמיד", מרפאה לאסתטיקה דנטלית, כל המידע במאמר מטעמו בלבד.
 

ליצירת קשר עם מרפאת שיניים של דר רוני אמיד לחצו כאן >>