העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

דו"ח שנתי למס הכנסה: כך תעשו זאת נכון

הגיע הזמן להגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה, אבל אתם לא יודעים אפילו מאיפה להתחיל? בואו נעשה סדר: מי אמור להגיש, באילו מסמכים צריך להצטייד, מתי עושים זאת ואיך. דורון נכטילר, רואה חשבון, עם כל התשובות

מאת דורון נכטילר
clock-icon 3 דקות קריאה
דוח שנתי מס הכנסה

 

אם אתם עצמאים, בעלי עסק או שכירים עם הכנסה גבוהה במיוחד, עליכם להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה פעם בשנה. את הדו"ח יש להגיש עד לתאריך 30.4 בשנה העוקבת לשנת המס. הדו"ח כולל את כל ההכנסות מכל מקורות ההכנסה - שהתקבלו במהלך השנה שהגיעה לסיומה. מקורות ההכנסה יכולים להיות מהעסק, מהמשכורת, משכירות של נכס בבעלות בארץ (מעל התקרה הפטורה), נכס מסחרי או נכס בחו"ל, מקצבאות וגמלאות - אשר הוגשו לגביהם בקשה לפריסת או הטבת מס  ועוד. אז איך מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה ומהם המסמכים הנדרשים לצורך כך? דורון נכטילר, רואה חשבון, עושה לכם סדר בבלאגן.

נכטילר, בן 57, עוסק בראיית חשבון משנת 1993. הוא עבד במגוון תפקידים בתחום הפיננסים, חשבות וניהול כספים. בשנתיים האחרונות, החל לעסוק בטיפול וליווי פרישה של פורשים, גמלאים ושכירים הנמצאים בין עבודות, מול מס הכנסה. כיום נכטילר עובד כחלק ממרכז מומחים, שמתמחה בייעוץ ליווי והכוונה לפורשים וגמלאים.
 

מהו דו"ח שנתי למס הכנסה?
 

מדובר במסמך המציג עבור מס הכנסה את כל ההוצאות וההכנסות של אדם או עסק לאותה שנת המס. בעזרת דוח מס ההכנסה ניתן לעקוב אחר הפעילות הפיננסית של אותו אדם, וכך לחשב את המס הסופי שהוא חייב באותה השנה. לא כל אחד חייב להגיש את הדו"ח השנתי. בדרך כלל, מי שחייבים להגיש את הדוח הם עצמאים, בעלי שליטה בחברות, שכירים בעלי הכנסה מעל התקרה, פורשים, גמלאים, שעברו תהליכים מול מס הכנסה המחייבים אותם להגישו.

למעשה, הדו"ח השנתי מרכז בתוכו את כל המידע, על ההכנסות החייבות וההכנסות הפטורות, מכל המקורות שיכולים להיות לבעל העסק בארץ ובחו"ל, הניכויים וזיכויי המס שמגיעים לו וגם תשלומי המיסים ששילם.


 

מתי מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה לעוסק פטור ולעצמאים בפרט?
 

אם מדובר בחברות, הן חייבות להיות מיוצגות על ידי רואה חשבון. עוסק פטור, עצמאי או שכיר יכולים להשתמש בשירותיו רואה חשבון, או יועץ מס באופן עצמאי. אם הם אינם מיוצגים, יש להגיש את הדו"ח השנתי בין החודשים אפריל-מאי, בשנה העוקבת לשנת המס. אם הם מיוצגים בידי רואה חשבון, אפשר להגיש את הדוח בחודשים יולי-אוגוסט ולעיתים, במקרים חריגים, עוברים לינואר-פברואר.

 

איך מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה?
 

בשלב הראשון, אני שולח ללקוחות רשימה של מסמכים שצריך למלא, הכוללים את כל מקורות ההכנסה שלהם מהשנה הקודמת - אם זו הכנסה מעסק, מפנסיה, מביטוח לאומי, משכר דירה או מתגמולים. נוסף על כך, אוספים את כל האישורים על תשלומי המס. אם הלקוח שילם ביטוחי חיים, גמל באופן עצמאי או תרם למוסדות שמוכרים על יד מס הכנסה. על כל ההוצאות והתשלומים האלו יש זיכויים והטבות במס.

בשלב השני, לאחר שאוספים את כל הנתונים, מכניסים הכל לסימולטור של מס הכנסה ובודקים את ההכנסות פחות כל ההוצאות (התשלומים) - וכך מקבלים תמונת מצב. 

 

מי חייב בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה?
 

מי שחייבים בהגשת דו"ח למס הכנסה, הם עצמאים - פטור או מורשה - בעלי שליטה בחברות, שכירים בעלי הכנסה גבוהה מעל 700,000-650,000 אלף ₪, בעלי הכנסה משכר דירה מעל הפטור או שכד מעסק. בנוסף, גמלאים בגיל זכאות - 62 אישה ו- 67 גבר המקבלים פנסיה - יעברו קיבוע זכויות המעניק להם הטבה מיוחדת ממס, אשר בכדי לקבלה רטרואקטיבית, חייבים להגיש דוחות.

גם פורשים / גמלאים שביצעו הסדר פריסת מס רב-שנתית עם מס הכנסה, מחויבים בהגשת דו"חות,  כדי לדווח שהם עומדים בחסות המס המוצהרת בפריסה. לדוגמה, פורשים שביצעו פריסת מס ל-5 שנים, צריכים לדווח בכל שנה למס הכנסה על הכנסותיהם בהגשת הדו"ח, כדי להראות שהם עומדים בהסדר.

מצב נוסף שמחייב הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה: כאשר עובד פורש מעבודתו, הוא אמור לעבור הליך הנקרא "פריסת מס" על הפיצויים שהוא מקבל. העובד מקבל פיצויים עודפים - חלק פטורים ממס וחלק חייבים ממס. על החלק שחייב במס, הוא עובר הליך "פריסת מס", שטומן בחובו הטבות מס שונות. לכן, הוא מחויב בהגשת דוח מס מידי שנה, כדי להראות מה הוא הצהיר בפריסת המס ל-x שנים. לאחר מכן, תוצא לו שומת הפרש מס לתשלום או החזר מס לפי התקנון, צמוד פלוס 4%.

 

דוח מס הכנסה

(צילום: ShutterStock)

 

 

אילו מסמכים נדרשים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה?

  • קבלות -  מקוריות על הכנסות והוצאות שבוצעו במהלך השנה.
     
  • רישיון וביטוח רכב - בנוגע לעסקים שבהם הרכב מוכר כחלק מהוצאות העסק. עליכם לציין את מספר הקילומטרים שנסעתם עם הרכב במהלך השנה.
     
  • טופס 867 מהבנק - עליכם להגיש אישור מהבנק על הכנסות מניירות ערך, ריבית וכדומה. כמו כן, אישורים שנתיים מקופת גמל, קרנות השתלמות וקרנות פנסיה.
     
  • טופס 106 ממקום העבודה - אם מדובר בעובד שכיר, הוא צריך להציג טופס 106 מהמעסיקים שהוציאו לו תלוש שכר בשנת המס שעליה הוא מגיש את הדו"ח - ריכוז כל ההכנסות של שנה קודמת. אם מדובר בעסק, עליו להכין דוח הכנסות והוצאות של העסק.
     
  • טופס 1301 - זהו פורמט של מס הכנסה להגשת הדין והחשבון השנתי. יש למלא את הטופס מדי שנה בשנה, שכן הוא מרכז את כל ההכנסות מהארץ ומחו"ל של העובד העצמאי. על פי דו"ח זה מחושב שיעור מס ההכנסה שאתם צריכים לשלם. כמו כן, את הטופס יש להגיש במועד, כולל אישור של פקיד שומה, כדי לא לקבל קנס.

 

מהן ההשלכות במידה ומאחרים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה?

אם מאחרים בהגשת הדוח, נענשים בקנסות ובעיקולים. בדרך כלל, על איחור של לא יותר מ-30 יום, מס הכנסה לא יטיל קנסות - אבל לאחר מכן מתחיל מנגנון של עיצומים, קנסות ועיקולים שקשה מאוד לבטל אותם והם לא נעימים כלל, אלא אם יש סיבה מוצדקת לכך שלא הוגש הדו"ח השנתי.

 

רואה חשבון דורון נכטילר

(צילום באדיבותדורון נכטילר)

 

דורון נכטילר הוא רואה חשבון וחלק ממרכז מומחים שמתמחה בייעוץ ליווי והכוונה לפורשים וגמלאים. כל המידע במאמר מטעמו בלבד.  

למעבר לכרטיס העסק לחצו כאן >> 

 

search