פתיחת המשק ב- 21.02.2021

בתחילת שבוע שעבר (21.02.2021) הוכרזה פתיחת המשק עבור מחזיקי התו הירוק: מופעי תרבות, בתי מלון וחדרי כושר יחזרו לפעילות בהדרגה ויאשרו כניסה למחזיקי תעודה זו בלבד. תו ירוק ניתן מטעם משרד הבריאות לכל מי שהתחסן לקורונה, החלים מהמחלה או מחזיק בבדיקה שלילית.

בשבועות הקרובים, בהתאם להחלטת הממשלה, צפויים להיפתח מקומות נוספים אליהם תורשה כניסה עם תו ירוק בלבד.  

 

מה ההבדל בין תו ירוק לדרכון ירוק?

תו ירוק, כאמור, משמש כאישור שליליות לווירוס הקורונה בשל חיסון, החלמה או בדיקת קורונה שלילית. מחזיקי התעודה יורשו להיכנס לחדרי כושר, אירועים, פעילויות ועוד.

כמו כן, התו יאפשר פטור מבידוד לאחר מפגש עם חולה קורונה מאומת, ובהמשך גם לאחר חזרה מחו"ל. תוקפו של התו הירוק הוא חצי שנה מתאריך החיסון השני. לאחר בדיקת עמידות הנוגדנים שמבצע משרד הבריאות, ייתכן שיוארך תוקפו של התו.

דרכון ירוק, לעומת זאת, הוא תעודה שנמצאת עדיין בשלבי בחינה. מטרתו היא להוות אישור מעבר בין מדינות, שיינתן למחוסנים בלבד. המחזיקים בתעודה זו יורשו לצאת מהארץ למדינות שיותירו כניסה אליהן.

 

בתי מלון מקבלים כרגע מחוסנים בלבד

 

תנאי זכאות לדרכון ירוק

שלא כמו תו ירוק, תעודת דרכון ירוק תינתן רק למחוסנים נגד וירוס הקורונה. בשלב זה, לפי הנחיות משרד הבריאות, מחלימים מהמחלה לא יוכלו לקבל דרכון ירוק.

המשמעות היא שבינתיים רק מחוסנים שקיבלו שתי מנות חיסון (ועבר שבוע ומעלה מיום חיסונם השני) – יורשו לצאת לחו"ל. הנהלים, כמובן, עשויים להשתנות בהתאם להחלטות הממשלה.

 

דרכי הנפקה של התו הירוק והדרכון הירוק

על מנת להנפיק תעודות תו ירוק ודרכון ירוק דיגיטליות, יש להירשם באתר משרד הבריאות או באתרי קופות החולים השונות. מתחסנים שקיבלו את שתי מנות החיסון יקבלו לנייד הודעת אסמס מקופות החולים, בה קישור ישיר להנפקת התעודות.

מי שאינו מחזיק בסמארטפון, יוכל להדפיס את התעודות או לקבלן במשרדי קופות החולים. בעת הצגת התעודות המודפסות, יהיה עליו להציג גם תעודת זהות.

 

אופן ההצגה של הדרכון הירוק

את הדרכון הירוק, הצפוי להיכנס לתוקף עם פתיחת השמיים, יהיה להציג בשדה התעופה יחד עם הדרכון הרגיל, על מנת לקבל אישור יציאה מהארץ. אין צורך להדפיס את התעודה, אלא להציגה דרך אפליקציה ייעודית: אפליקציית "רמזור" של משרד הבריאות.

כדאי להוריד את האפליקציה טרם ההגעה לשדה התעופה, ולוודא כי היא עובדת. ניתן להורידה במכשירי אייפון או אנדרואיד. על מנת להנפיק באופן מידי את הדרכון הירוק, כל שצריך זה להזין באפליקציה את הפרטים האישיים.

 

מקומות שהכניסה אליהם מחייבת הצגה של תו ירוק

הנהלים בנוגע לתו הירוק טרם גובשו במלואם, אך נכון לעכשיו יש להציג את התעודה בכניסה לכל מקום ציבורי שישוב לפעילות: חדרי כושר, בתי מלון, מופעי תרבות. לגבי מסעדות, אירועים ועוד ההנחיה תפורסם בסמוך לפתיחתם. אדם שייכנס למקומות אלה ללא תעודת תו ירוק, צפוי להיקנס.

עם זאת, חשוב לדעת כי גם מחזיקי תו ירוק מחויבים לעטות מסכה ולהישמע להגבלות הממשלה באשר למניעת התפשטות המגיפה. בשלב זה, המחוסנים אינם פטורים עדיין משמירה על ההנחיות.

 

בדיקת חום בכניסה לבתי עסק

 

האם דרכון ירוק ישראלי תקף גם בחו"ל?

בשלב זה, דרכון ישראלי אינו תקף בחו"ל: הדרכון אינו מאושר על ידי ארגון הבריאות העולמי וכרגע אין לו משמעות מחוץ לגבולות המדינה. הסיבות לכך הן חשש לפגיעה בזכויות האזרח, וכן השוני הקיים בין המדינות בקצב מתן החיסונים.

אף על פי כן, חלק מהמדינות שהחלו בחיסונים לאזרחיהם צפויות להותיר כניסה למחוסנים בלבד. בימים אלו עולים ניסיונות לגבש סטנדרט גלובלי שיאפשר מעבר בין מדינות למחוסני קורונה, אך ייתכן וצעד זה ייקח זמן.

 

מה ההבדל מדיניות בין מחלימים ומחוסנים בכל מה שקשור לטיסות לחו"ל?

כאמור, רק מחוסנים, ולא מחלימים, יהיו רשאים לקבל בשלב זה דרכון ירוק ולצאת מהארץ. ישנן מספר מדינות שיותירו כניסה ללא צורך בבידוד, למחוסנים המציגים אישור מתאים.

נכון לעכשיו, על כל אדם החוזר מכל מדינה שהיא להיכנס לבידוד. בהמשך, צפויות להינתן זכויות למחוסנים בלבד, ביניהן פטור מבידוד לאחר חזרה מחו"ל.

 

האם יש צורך בבדיקות קורונה עד 72 שעות לפני המראה לבעלי דרכון ירוק?

לפני היציאה מהארץ ובעת החזרה מחו"ל – כולם מחויבים בבדיקות קורונה, ללא יוצא מן הכלל. בשלב זה, מחוסנים בעלי דרכון ירוק ומחלימים כאחד יידרשו לעבור את הבדיקות.

יש לבצע 2 בדיקות לפני כל טיסה בינלאומית: בדיקה אחת שתתבצע עד 72 שעות טרם הטיסה, ובדיקה נוספת בעת הנחיתה.

 

האם יש מדינות שמאשרות כניסה לבעלי דרכון ירוק ישראלי ללא צורך בבידוד?

נכון להיום (22.02.2021) בעקבות התחלואה הגבוהה בארץ, שדה התעופה בן גוריון סגור לטיסות יוצאות ונכנסות פרט לטיסות בודדות – בעיקרן טיסות חילוץ. השמיים צפויים להיפתח שוב בתחילת החודש הבא (07.03.2021).

עם פתיחתו של נתב"ג, תהיה אפשרות לטוס למספר מדינות ללא צורך בבידוד לאחר הנחיתה. בין המדינות שאישרו זאת נמצאות קפריסין, יוון, ספרד, רומניה, גאורגיה וסרביה.

פטור מבידוד במדינות אלה כנראה ויהיה מותנה בהצגת אישור על קבלת שני החיסונים. יש לזכור כי ההנחיות מתעדכנות מעת לעת, ואינן סופיות.

במאמר מובא מידע כללי בלבד – חשוב להתעדכן בהנחיות בכל שלב באתר משרד הבריאות.