לצבוע לבד או באמצעות צבעי?

לפני שניגשים למלאכה, עלינו לקבל החלטה מושכלת; האם לצבוע את הדירה בעצמנו, או להזמין בעל מקצוע לביצוע העבודה. על מנת לקבל החלטה, עלינו להכיר בחסרונות של ביצוע העבודה בעצמנו, ולצד זאת עלינו להכיר בעלויות הכרוכות בשירותיו של בעל מקצוע מיומן.
מחד, ככל שנבחר לצבוע בעצמנו נחסוך כסף. מאידך, הדרך כרוך בזמן יקר שכן אין לנו את המיומנות לביצוע העבודה בזמן קצר, ואף ייתכן שהתוצאה המוגמרת לא תהיה לשביעות רצוננו (בהמשך המדריך תוכלו לראות כיצד לצבוע בצורה נכונה). לכן, אם זמננו יקר או שאנו עמוסים מדיי, ואולי גם חוששים לרמת הביצוע שנצליח להפיק, ייתכן ועדיף שנזמין צבעי מקצועי לצביעת דירתנו.

כמה עולה צביעת דירה באמצעות צבעי מקצועי?

כאמור, במידה ונבחר בבעל מקצוע לביצוע העבודה, חשוב שנכיר בעלויות הכרוכות בכך. המחיר לצביעת דירה מתחלק לשניים; עלות חומרים ועלות עבודה.
ככל שמדובר בעלות החומרים, אזי שגם אילו היינו בוחרים לצבוע בעצמינו, עדיין היה עלינו לרכוש את החומרים ולשלם את החלק הזה בעבודה. לצד זאת, חשוב לזכור שישנו מנעד רחב של מחירים עבור רכישת החומרים המשתנים לנוכח סוגם וגוונם.
החלק השני, הנוגע לעלות העבודה, טומן בחובו פרמטרים רבים: כמו כמות החדרים אותם יש לצבוע, מורכבות העבודה, ועוד.

על מנת לעשות סדר בנושא העלויות, הנה ריכוז הפרמטרים הקובעים את המחיר לצביעת דירה, ודוגמאות למחירים ממוצעים לעבודה:

  • הבסיס הכלול במחיר צביעת דירה
    צביעת דירה כוללת תיקוני טיח (קלים), חומרי עבודה ו-2 שכבות (ידיים) של צבע אקרילי. ברוב המקרים, הצביעה כוללת גם ניקיון לאחר ביצוע העבודה, אולם יש לוודא זאת בטרם עת עם בעל המקצוע.
  • גודל הדירה
    ככל שהדירה גדולה יותר, כך גם המחיר גבוה יותר. לדוגמה, מחיר ממוצע לצביעת דירת הוא 1,500 ₪. המחיר לדירה גדולה יותר, בת 4 חדרים, הנו 4,500 ₪.
  • מצב הקירות
    במידה והקירות הרוסים, או במידה וישנה רטיבות או עובש, תהיה תוספת תשלום לנוכח תיקוני טיח או איטום אשר יצטרכו להתבצע בטרם צביעת הקירות.
  • חלל עבודה סטרילי
    במידה ואזור הצביעה נקי מרהיטים וציוד, המחיר הכולל לצביעת הדירה יהיה זול יותר (דבר נפוץ בדירה חדשה לפני אכלוס). במידה והדירה מרוהטת, וישנו צורך בפירוק, הזזה, והרכבת הרהיטים – נאלץ להיפרד מעוד כמה מאות שקלים.
  • צביעה דקורטיבית
    במידה ונרצה לצבוע קיר בצבע דקורטיבי, יש לקחת בחשבון תוספת לעלות העבודה. ככלל, צבעים בגוון כהה יותר יעלו יותר מצבעים בגוונים בהירים.
  • צביעת התקרה
    כאמור, צביעת התקרה אינה כוללה בעלות צביעת הדירה, ובמידה ונרצה לצבוע גם את התקרה, נצטרך לשלם תוספת של כ-350 ₪ בממוצע לכל חדר.
  • תוספות שונות
    ישנם תוספות שחשוב לקחת בחשבון, כמו צביעה של הסורגים בחלונות, צביעה של משקופי הדלתות, או צביעה של מעקות. הם אינם כלולים במחיר, ויש לסכם בטרם עת עם בעל המקצוע את העלות הכוללת לדרישת הצביעה שלנו.

במידה ויש לכם את החומרים והצבעים הנדרשים, תוכלו להזמין צביעת דירה אשר יכלול רק את העבודה. על כל מקרה ובכל מצב שבו החלטתם על השכרת שירותיו של צבעי מקצועי, חשוב לתחם את פרטי העסקה בהצעת מחיר מסודרת וידועה מראש. לא פחות חשוב מכך, ואולי אף יותר, הוא לבחור את בעל המקצוע הנכון לביצוע העבודה.

 

Decorative painting

 

חובה לבחור צבעי לאחר השוואת מחירים

מה הם המדדים של בעל מקצוע טוב ומתאים? ראשית, עליו להיות זמין לביצוע העבודה, וזמין לביצוע העבודה באזור מגורינו. שנית, עליו להיות מיומן ובעל ניסיון, וגם עדיף שיהיו לו ביקורות קודמות חיוביות. הדבר השלישי הוא רמת האמינות והאדיבות שלו – ככל שבעל המקצוע אדיב יותר, שירותי יותר, ואמין ככל הניתן (בעיקר על סמך ביקורות), כך נדרג אותו גבוה יותר בסולם. הדבר האחרון, ואולי הקורץ ביותר, הוא כמובן המחיר.
על מנת לקיים את שלושת הפרמטרים הראשונים, הדרך הטובה ביותר היא לבקש ביקורות מכל בעל מקצוע, ואם תרצו אפילו מספר טלפון של לקוח מרוצה. בנוסף לכך, מומלץ לחפש אודותיו באינטרנט, לקרוא המלצות ברשתות החברתיות, ולברר את אזורי השירות בהם הוא נוהג לתת שירות.
אולם, באשר לפרמטר האחרון, המחיר, השיטה הטובה ביותר היא להשוות מחירים. לשם כך, אנו ממליצים להיעזר באתר טופ שיפוצים, אשר באמצעותו תוכלו לקבל מספר הצעות מחיר מבעלי מקצוע שונים, אדיבים וזמינים לעבוד, ולאחר מכן להשוות בין הצעות המחירים שתקבלו ולבחור בהצעה המשתלמת ביותר.

ישנן שיטות נוספות לבחירה בעל מקצוע מתאים, כמו למשל לשאול שכנים או מכרים שביצעו לאחרונה שיפוץ בביתם, ולבקש את דעתם לגבי בעל המקצוע שביצע את העבודה. אולם, גם במקרה זה, חשוב לנסות למצוא לפחות שני בעלי מקצוע כאלה, על מנת לקבל יותר מהצעת מחיר אחת. ניסיונות רבים מוכחים כי באמצעות השוואת מחירים ניתן לחסוך עשרות אחוזים מעלות העבודה.

עם בעל מקצוע או בלעדיו - כך צובעים דירה בצורה נכונה

במידה ותבחרו לצבוע לבדכם, חשוב מאוד שתכירו בדרך הנכונה לצביעת דירה, מלאו אחר כל השלבים ואל תדלגו על אף אחד מהם. גם במידה ובחרתם בצבעי מנוסה, בדקו ופקחו על העבודה שלו ודאגו להעיר לו במידת הצורך, על מנת שיעשה את העבודה בצורה נכונה ומקצועית, אשר איכותה תישמר לאורך שנים קדימה.

 

Supervising painter

 

השלב הראשון: הפכו את החלל לסטרילי

השלב הראשון, עוד בטרם תחזיקו בכלל מברשת, הוא לסדר את החלל כך שיהיה נוח ומוכן לצביעה. על מנת לעשות זאת, תצטרכו לפנות ולהזיז את כל הריהוט הצמוד לקירות. במידה ותוכלו לפנות את הריהוט מתוך הכלל באופן מלא – נהדר, אולם גם במידה ואין ביכולתכם לעשות זאת, דאגו לכל הפחות למרכז את כל הריהוט והציוד לפנים החדר, כך שכל הקירות חשופים לגמרי ומספקים לכם מרווח מספק לתנועה ולצביעה. בכך, גם נצבע ביתר קלות, וגם נשמור על הריהוט והציוד שלנו.

שלב שני לפני צביעת דירה: הגנו על הרצפה

על מנת להימנע מטפטופי צבע, דאגו לכסות את הרצפה באמצעות עיתונים, יריעות ניילון, או כל מה שיכול לסייע לכם לשמור על המקום נקי. מומלץ לפרוס את העיתונים או הניילון גם על הריהוט, בטח כאשר אתם מתכננים לצבוע גם את התקרה.

שלב שלישי: לפני שצובעים, משייפים ומנקים

שלב חשוב מאוד הנכלל בצביעת הדירה הוא הכנת משטח הצביעה. הקירות שלכם אמנם יודעים לקבל צבע, אבל על מנת לעשות זאת בצורה מקצועית, כזו שתחזיק לאורך זמן ותשפר את החיבור של הצבע לקיר, יש ראשית לשייף ולנקות. מעבר לכך, ואף בטרם נדאג למילוי החורים והסדקים, הוא למעשה הסרה של מפגעים חיצוניים, כמו למשל: מסמרים, דיבלים, ברגים, וכן הלאה. לאחר ההסרה, אלה יחשפו חורים נוספים אשר יש למלא באמצעות שפכטל. לאחר ייבוש השפכטל (כבערך שעה תמימה) יש לשייף באמצעות נייר שיוף מספר 120 (ניתן להשיג בטמבוריה הקרובה לביתכם).

שלב רביעי: הגנה באמצעות מסקינג טייפ

בין אם בחרנו לצבוע את הדירה בעצמנו, ובין אם השכרנו את שירותיו של צבעי מיומן, יש לדאוג לכך שלא נבצע בטעות את מה שלא צריך. אף מיומנות לא יכולה להבטיח זאת ללא הכנה מוקדמת של שכבת הגנה על אזורים אלו, ולכן אנו ממליצים על שימוש במסקינג טייפ לכיסוי החלקים שאנו לא רוצים לצבוע. הפאנלים, המשקופים והמתגים צריכים להישאר נקיים מצבע, ולכן יש לכסות את היקפם במסקינג טייפ. במידה וישנם קירות שכנים, או תקרה שכנה לקיר שאנו רוצים לצבוע מחד, אולם לא רוצים לצבוע את שכניו – דאגו גם במקרה זה לסמן במסקינג טייפ את החיבור ביניהם, על מנת לא לצבוע אותם.

 

 

שלב אחרון: מתחילים לצבוע!

כאשר מדובר במלאכת הצביעה עצמה, אין מספיק טיפים שנוכל לגלות לכם בכדי שתצליחו להתעלות על יכולותיו של צבעי מיומן. לכן, עד לשלב זה ההכנה הייתה זהה, גם עבור מי שיבחר לצבוע בעצמו, וגם עבור צבעי מיומן. מרגע שהתחלנו לצבוע, מדובר בעיקר בניסיון ומיומנות.
אל חשש, גם אם בחרתם לצבוע לבד, הנה כמה דברים שיכולים לעזור לכם לעשות זאת בצורה מקצועית ככל הניתן:

ראשית, אנו ממליצים להיעזר במוט הארכה לרולר. באמצעות מוט זה תוכלו להגיע לאזורי צביעה רחוקים יותר ביתר קלות, וגם השליטה שלכם על גלילת הצבע על פני הקיר תהיה טובה יותר. מוט ארוך דיו, יעזור לכם לצבוע פס שלם מהרצפה ועד לתקרה, מה שיוסיף לאחידות הצביעה שלכם.

הטיפ השני שלנו הוא לערבב את תכולת הפחיות הקטנות בתוך פחית אחת גדולה. במידה וקניתם מספר פחיות זהות של צבע, דעו כי לעיתים ישנו הבדל קל בגוון בין פחית לפחית. לכן, על מנת לשמור על אחידותו של הצבע, דאגו לערבב את הפחיות ליצירת צבע אחד מושלם.

הטיפ השלישי לצביעה נכונה נוגע לטכניקת הצביעה, מומלץ ורצוי להתחיל את מלאכת הצביעה באמצעות מברשת, ולצבוע דווקא את כל מסגרת הקיר, קרי – סביב הפינות, המשקופים, והחיבורים. לאחר שתעשו זאת, עברו להשתמש ברולר ובכך תוכלו לצבוע בקלות רבה יותר. חשוב לציין, הטקסטורה המתקבלת מצביעה במברשת שונה מזו של צביעה ברולר, ולכן גם לאחר צביעת הפינות באמצעות מברשת, מומלץ לעבור עליה עם רולר קצר.

טיפ מספר ארבע: צביעה אחידה אשר לא משאירה סימנים היא צביעה מקצועית. איך עושים זאת, אתם שואלים? ובכן, יש לצבוע באמצעות הרולר מלמטה – למעלה. דאגו שתמיד יהיה צבע על הרולר, ונסו להבחין האם ישנה שכבה עבה יותר על גבי פס הצבע, ובמידה וכן – עברו עליה שוב, משכו את הצבע, עד לקבלת פס אחיד של צבע על גבי הקיר. מומלץ לצבוע את כל הדירה פעמיים, או בשפת בעלי המקצוע – "שתי ידיים". מומלץ להמתין שעה בין יד ליד, כאשר יש לקחת בחשבון שתצטרכו לצבוע פעם שלישית במידה ותראו לנכון.

 

family painting

 

רגע, ואם הדירה שכורה – מה אומר החוק?

במידה ואתם גרים בשכירות, וודאי שאלתם את עצמכם האם אתם בכלל מורשים לצבוע את הדירה, מי נושא בהוצאות, והאם זה כדאי. ובכן, הדבר תלוי בעיקר בבעל הדירה ובחוזה שחתמתם עמו.

במידה ומטרת צביעת הדירה איננה לצורך ריענון והתחדשות, אלא מכיוון שעליכם להחזיר את הדירה לבעליה לנוכח עזיבתכם את המקום, יש לבדוק האם החוזה מחייב אתכם לצבוע את הדירה בעת עזיבתכם.
במידה ואתם בוחרים לצבוע את הדירה לצורך התחדשות, סביר מאוד שבעל הדירה ישמח על כך, אולם יש להודיע לו על כך טלפונית ולקבל את ברכתו. מומלץ לבדוק עמו האם הוא מוכן לשאת בנטל התשלום, או לפחות בחלקו.
הסיבה השלישית בגינה אתם עשויים לרצות לצבוע את דירתכם היא לנוכח קירות מתקלפים ומצב רעוע של הדירה, במצב זה אין חוק אשר קובע על מי האחריות לטיפול בקירות ובתקרה, וגם במקרה זה נכנס לתוקף החוזה אשר חתמתם עם בעל הדירה. על כל פנים, מומלץ לנסות לשוחח עמו ולהסביר את הסיטואציה.