העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

איך לשבור צום?

אתם צמים ביום כיפור או בתענית אחרת, ומתלבטים כיצד לשבור את הצום? אתם לא לבד: מה רצוי לאכול בתום הצום? האם דגנים או פחמימות? אולי מאכל עשיר בחלבונים, דווקא?

ארוחה קלה

בין מנהגי היהדות נהוגים כמה וכמה ימי תענית שהחשוב שבהם הוא תענית הכיפורים. 
מדובר ב- 24 שעות לערך, שבהן לא אוכלים ולא שותים, גם במזג האוויר של סוף הקיץ; מזג אוויר חם, שהופך את היממה לתענית של ממש. 
חשוב לדעת שגם אם לא מדובר בשביתת רעב ארוכה, של ימים רבים, עדיין מדובר במצב לא רגיל עבור הגוף שלנו.


מה קורה לגוף בעקבות צום שאינו רגיל בו?

צום ארוך – מעבר לארוחה או שתיים – מוריד את קצב חילוף החומרים של הגוף ומאט את פעולת מערכת העיכול. 
במצב כזה, הקיבה והמעיים שלנו עובדים לאט יותר, ויכולים לעבד לכן כמות קטנה יותר של מזון, בכל זמן נתון. 
דבר זה קורה בעיקר בגלל מיעוט נוזלים וסוכרים שנכנסים לגוף (אנחנו הלוא לא שותים, ולא אוכלים בכלל), וגורם לכך שאם בתום התענית נעמיס בבת אחת אוכל על מערכת העיכול, נחוש כבדים ואפילו ברע. 
בנוסף, העמסת נוזלים מהירה על מערכת העיכול לא תסב לה נחת, ואנחנו עלולים להגיע למצב שדומה לתסמונת שנקראת מעי רגיז: תחושת נפיחות ובטן כבדה ואפילו כואבת. 

אז מה עושים? מה ואיך אוכלים כדי לשבור את תענית יום כיפור?

 

שתייה לאחר צום

לאחר שחזרתם הביתה מבית הכנסת, שבו לרגע והירגעו וקחו את העניינים לאט.
התחילו בכוס תה ממותק ולווה אותה בעוגייה או שתיים, או פרוסת עוגה לא כבדה מדי; עוגת וניל בחושה, למשל, או עוגת לימון. רצוי לא עוגת שוקולד עשירה בביצים ובסוכר לבן. 
עוגה פשוטה – מה שפעם כינו "עוגת חנק" - או גם מעט פירות יבשים יספקו לגוף במהירות מנה של סוכר זמין, בלי להעמיס על מערכת העיכול. כך תרגישו מאוששים ואנרגטיים יחסית במהירות.
משם ואילך, שתו במתינות: כוס מים או שתיים בשעה. 

 

מה לאכול בהמשך, לאחר שבירת הצום?

אחרי שנעצתם את השינים בשתי עוגיות, שתיתם קצת, התקלחתם ונחתם, אתם יכולים לעבור לארוחה שלמה יותר. 
הארוחה המועדפת היא ארוחה קלה, בסגנון של ארוחת בוקר או ארוחת ערב לא גדולה. היא יכולה להכיל: 

משהו שאין בו הרבה שומנים ואין בו חלבון רב מדי. 

משהו שיש בו סוכרים מורכבים – עמילנים – אבל לא אוכל שמבוסס על דגנים מלאים. 

המאכלים שעונים על הקריטריונים שמנינו הם ירקות ולחם, ביצה וגבינה לבנה, תפוחי אדמה ואורז לבן; פחמימות פשוטות יחסית, שאולי לא מהוות ארוחה מלאה או שלמה, אבל מספיקות כדי להתניע מחדש את העניינים. 
מרק צח, פירה שהכנתם מראש עם מעט חלב גם הם יתאימו. 
אפשר ורצוי להמליח קצת את האוכל – אולי אפילו טיפה יותר ממה שאתם רגילים, כדי להחזיר מלחים לגוף. כלל זה נכון במיוחד בימים חמים (ט' באב) או בעונות המעבר – כמו יום הכיפורים - במיוחד אם היה חם מאוד ולח, והזעתם מאוד. 

 

ארוחה קלה וטעימה לשבירת צום

 

איך לאכול בזמן שבירת הצום

אכלו לאט. בסבלנות. 
כשאתם ניגשים לארוחה שאחרי תענית כיפור, קחו אותה לאט. אין לאן למהר ואין לאן לרוץ. 
ככל שתאכלו בצורה מתונה יותר – ולא הרבה – תרגישו טוב יותר ואפילו שבעים יותר, אחרי התענית. 
תמיד, אם אתם רעבים בהמשך הערב, אפשר לקחת עוד משהו קטן, במקרה ונשארתם רעבים. 

רוצים להתפנק בארוחה טובה למחרת יום הכיפורים? היכנסו לרשימת מסעדות מומלצות באתר b144.