העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

רפורמת המוניות הגדולה

הרפורמה בענף המוניות והשפעתה על הצרכנים

clock-icon 1 דקות קריאה

לאורך השנים נעשו רפורמות שונות בענף המוניות בישראל, כגון הרפורמה מ-1998 לגבי מתן רישיונות למוניות מיוחדות (ספיישל), הרפורמה משנת 2006 שנועדה להסדיר את פעילות מוניות השירות - רפורמה זו הוארכה, באמצע שנת 2012, בעוד שנה וחצי.
המאמר הבא ייתן לכם הצרכנים הסבר כיצד משפיעות הרפורמות השונות על הנסיעה שלכם במונית.

רפורמת המוניות

רפורמה במוניות המיוחדות – 1998: מונית מיוחדת היא מונית שעומדת לרשות הנוסע בה, שמשלם את מחיר הנסיעה על פי מונה. זוהי אפשרות המשלבת בין תחבורה ציבורית לנוחות של רכב פרטי. עד 1998 המדינה החליטה כמה מוניות "פרטיות" יפעלו בכול שנה והעניקה רישיונות מונית בהתאם – מה שיצר לעיתים חוסר בהיצע וגם קשיים בקבלת רישיון מונית. רפורמת המוניות המיוחדות כללה פתיחה של השוק לכול נהג שעומד בתנאי הסף ויכול לשלם את האגרה (נכון להיום היא עומדת על מעל 200,000 ש"ח). המדינה קובעת את תעריפי הנסיעה.

הרפורמה בענף המוניות המיוחדות מבחינת ציבור הצרכנים הביאה להיצע רחב בהרבה של מוניות אלו – מה שמוביל לזמינות הרבה יותר גדולה מבעבר. ממצב של כ-9,000 מוניות השוק עלה לכמעט 18,000 מוניות מיוחדות כיום. כמו כן, הצפת השוק במוניות אלו גרמה באופן טבעי להורדת או לפחות לבלימת העליות בתעריפי הנסיעה – כך שהמחיר לצרכן נשאר הגיוני ונוח באופן כללי. עם זאת, משברים כלכליים בענף המוניות – שנבעו פעמים רבות בגלל הרפורמה הזו – הובילו את המדינה להסדרת התעריפים כך שהם מוצמדים כיום למדד. כמו כן, יש תעריפים מיוחדים לזמנים פקוקים מאוד ותעריפים מיוחדים לנסיעות בהן מעל 3 נוסעים.

רפורמת מוניות השירות – 2006: בשנת 2005 הוכנס תיקון לפקודת התעבורה בישראל, תיקון שאושר על ידי הכנסת ונכנס לתוקף ב-2006. זוהי רפורמה בענף המוניות המוגדרות כמוניות שירות, מוניות גדולות הפועלות במסלול קבוע (של קו אוטובוס ספציפי) והן משמשות כתחבורה ציבורית משלימה לאוטובוסים. הרפורמה בענף מוניות השירות, שמונות כיום כ-2,200 מוניות, נועדה להסדיר את התחום מבחינת חברות המפעילות קווי מוניות, נהגים, תנאי הסעה וכיוצא באלו –  המטרה העיקרית הייתה להפסיק את פעילות ה"חאפרים" שהפעילו קווי  שירות לא מאושרים ולא תקניים.
הרפורמה כללה הוצאת קווי שירות רבים למכרזים חדשים, הפניית דרישות מחמירות לתאגידים המפעילים קווי שירות, קביעת תנאים מוסדרים להפעלת הקו, חובת הפעלת סדרן, פיקוח הדוק יותר בתחום ועוד. מבחינת הצרכנים, רפורמת מוניות השירות השפיעה על איכות הנסיעה במוניות השירות. מפעילי קווי השירות היו חייבים לשפר את תנאי הפעלת הקווים – תדירות הנסיעות, להעסיק רק נהגים מוסמכים ולגבות תעריפי נסיעה הוגנים.

לסיכום, הרפורמה בענף המוניות היא תהליך שנמשך בפועל כבר שנים. המוניות הן חלק מהותי מהתחבורה הציבורית (למרות שזה איננו פיתרון ציבורי במהותו) וניתן בהחלט לומר שבשבילנו הצרכנים הרפורמות היטיבו ושיפרו את הענף בכללותו.