העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

ניסיתי את כל הדיאטות המוכרות בשוק

עולים במשקל בעיתות לחץ, בתקופת הלימודים או בעונת הבחינות? עמרי גרינולד, 32, הוא מאמן כושר ואורח חיים שחווה את אותה בעיה בדיוק: בילדותו סבל עמרי מעודף משקל ובהמשך חווה תקופות "כבדות" בזמן הלימודים ו

clock-icon 3 דקות קריאה
צוות B144
 
עולים במשקל בעיתות לחץ, בתקופת הלימודים או בעונת הבחינות?
עמרי גרינולד, 32, הוא מאמן כושר ואורח חיים שחווה את אותה בעיה בדיוק: 
בילדותו סבל עמרי מעודף משקל ובהמשך חווה תקופות "כבדות" בזמן הלימודים והבחינות.  הדיאטות השונות אותן ניסה לא סייעו לו לשמור על משקל קבוע.
 
השינוי הגיע, כאשר קיבל החלטה להקפיד לא רק על תזונה נכונה, אלא גם על פעילות יום-יומית מסודרת. 
בגיל 18 שקל כ-100 ק"ג וירד  ל- 73 בתוך 5 חודשים – בסך הכל 27 ק"ג.
בגיל 30, לקראת מבחן מקצועי חשוב, משקלו עלה ל-90 ק"ג וירד ל- 74 ק"ג בתוך ארבעה חודשים - בסך הכל 16 ק"ג.
ניתן להבחין כי מדובר בירידות דרסטיות במשקל: 4-5 ק"ג בחודש.
השינוי הגיע כאשר קיבל החלטה להקפיד לא רק על תזונה נכונה, אלא גם על פעילות גופנית יום-יומית מסודרת.
 

עמרי, אילו דיאטות ניסית במשך השנים?

"ניסיתי את כל הדיאטות המוכרות בשוק: קבוצות תמיכה להורדה במשקל, שייקים, דיאטות בזק, דיאטניות, תזונאיות, דיאטות לחם, דיאטות אטקינס, צמחונות. כולן גרמו לירידה דרסטית במשקל ולאחריה עליה חזרה במשקל, שהחלה ברגע שיצאתי מהמסגרת."
 
עמרי בילדותו
 

למה בעצם זה קורה, לדעתך?

"דיאטות לא נותנות פתרון לאורך זמן, אלא לתקופה קצרה ומוגבלת. בנוסף, שינוי קיצוני בהרגלים זה משהו שקשה להתמיד בו. אפשר לומר שדיאטה היא פתרון זמני לבעיה קבועה. 
רובנו נוטים לחשוב שנסבול וניכשל בלהציב לעצמנו גבולות, כשבעצם מדובר בהצבת גבולות מציאותיים.
"דיאטה" פירושה תזונה. התזונה שלנו אמורה להיות מבוססת על הגיון, אחריות, וגם על הנאה וסיפוק. ברגע שמוצאים את האיזון בין השניים, מצליחים לבסס הרגלים טובים לטווח ארוך, וגם ליהנות מכל העולמות.  
דיאטות זמניות ונוקשות הן ללא ספק תכנית קיצונית לטווח קצר עם סיכויי כישלון מובהקים. 
זכורה לי במיוחד חוויית הערבוב של כל מיני "שייקים פלאיים" שבעקבותיה הצלחתי להיפטר ממספר יפה של קילוגרמים. כמובן שברגע שחזרתי לסורי, כך חזרו אותם קילוגרמים שהצלחתי להוריד.
זו דוגמא אחת משלל דיאטות הבזק שמצריכות מאמץ נפשי ופיזי גדול, אבל בסופו של דבר מובילות רק למפח נפש". 
 

מה גרם לך להצליח בסופו של דבר?

"לאורך תקופה מסוימת הייתי קם בבוקר ומרגיש חולני.  כל מיני כאבים הופיעו לי בגוף . בזמנו, התחלתי כל מיני דיאטות, אבל זה לא שינה את העובדה שהייתי רזה אבל לא בכושר. אני קורא לזה "רזה שמן" - המשקל נורמלי אבל אין מסת שריר. 
השינוי המהותי, מבחינתי, הגיע כאשר סבא וסבתא שלי נפטרו מסכרת ומסרטן בפרקי זמן יחסית קצרים.  זו הייתה חוויה מטלטלת שדחפה אותי לשלב גם כושר ואורח חיים בריא יותר בשינוי התזונתי.
לאחר כמה שנים של אימונים, ובתום לימודי התואר הראשון, עשיתי קורס מאמנים באוניברסיטת ת"א.  
כך התחלתי לאמן באופן מקצועי, ולאחר שצברתי ניסיון אף הקמתי קבוצות כושר להורדה במשקל באמצעות שילוב של פעילות גופנית יחד עם תמיכה תזונתית. 
הרציונל היה ליצור סביבה תומכת וכיפית לתהליך, דווקא כי אנשים נוטים לפחד להתחיל שינוי, גם כשהם מאד מעוניינים בתוצאות.
 
 
   עמרי כיום
 

איך שומרים על המשקל?

ההתמדה והשמירה על המשקל נובעת מזה שאני לא מוותר, ואפילו יותר מזה: לקחתי את זה כמקצוע ואני נהנה מזה. בעיני זו שליחות, כיוון ששיניתי את כל אורח החיים שלי ומצאתי פתרון שהוא פתרון לחיים, לא רק לטווח הקצר. השילוב הזה, של ספורט, תזונה והנאה, הוא שילוב אידיאלי, וחשוב לי לחלוק את הטכניקה להגיע אליו."
 

מה היו התגובות של הסביבה לשינויים שעשית באורח החיים שלך?

"התגובות כללו תמיהה, לפעמים מעט זלזול, אבל גם מילים חמות ופידבקים מדרבנים. באופן טבעי, כל שינוי גורר תגובות שונות.  
בהמשך עלו וצפו מהסביבה שאלות ותהיות לגבי אורח החיים שלי, סקרנות לגבי התהליך שעברתי, מה התפריט היומי שלי, וכיצד מתחילים בעצם."
מה באמת התפריט היומי שלך?
"בבוקר אני אוכל ארוחה גדולה יחסית: שיבולת שועל עם יוגורט או חביתה עם 2 פרוסות לחם איכותי.  
בארוחת הצהריים מנת דג או עוף יחד עם אורז, ולארוחת הערב דג וסלט.  בנוסף, אני מקפיד על שתי ארוחות קטנות של פרי או ירק עם חלבון. כמובן שהתזונה מבוקרת ומותאמת נקודתית לי ולאופי הפעילות שאני מבצע".

האם היה רגע בו נשברת ? מה היו הקשיים?

"בוודאי.  זו דרך ארוכה שכוללת בתוכה המון פרמטרים.
בגילאי 24 – 23 אתה בחור צעיר ויש המון פיתויים של הכל מכל, ובכל מקום. הנורמה היא לשתות אלכוהול, לאכול ג'אנק פוד... 
בדייטים – אין מה לעשות ושותים. בחתונות ואירועים – כולם שותים. יוצאים לבלות –  כולם שותים... 
בזמן הלימודים - אוכלים יותר כי המקרר קרוב. גם בזמן הבחינות – כי לחוצים. 
זה תהליך שמצריך המון וויתורים וכוח רצון. אני, למשל, לקחתי איתי תיק אוכל לכל מקום.  
בתקופות הבחינות, אחרי 12 שעות של לימודים, כשהרגשתי שאני משתגע כבר, פשוט הייתי יוצא לרוץ. 
גם באמצע הלילה, בסופות, בברד- אני רץ. זה השאיר אותי שפוי."

האם שיתפת חברים ומכרים בתהליך?

"בשלב ראשון המכרים היו סקפטיים אודות התהליך, וחלקם אף התנגדו אליו. אבל - ברגע שהם הבחינו בתוצאות מוחשיות לאורך זמן הם דווקא רצו להצטרף, להתייעץ ולשאול לגבי הדרך והתהליך. 
בתחילת הדרך אלה היו בני המשפחה הקרובה והחברים, ובהמשך המעגל התרחב עד שהחלטתי להקים קבוצות אימונים במקביל לאימונים אישיים."
 

מה הטיפים שלך?

עבור הורים לילדים מלאים :

הייתי ממליץ בחום להשריש מגיל צעיר הרגלי אכילה נכונים.  לתת דוגמא אישית וגם להסביר למשל, מה הבעיה במוצר מזון מעובד; מה הוא מכיל. לנקות את הבית ממשקאות ממותקים וממתקים. לדאוג שיהיה אוכל בריא ונגיש בבית. לעודד ילדים לעסוק בפעילות ספורטיבית מגיל צעיר מאד. 
לילדים שסובלים מעודף משקל חשוב להעניק תמיכה ותקווה, כיוון שהשמנה היא לא גזירה משמיים.

לבוגרים מלאים:

להבין שהשינוי שנרתעים ממנו, הוא בסך הכל אסופה של כמה שינויים קטנים.
לא מומלץ להחליף את כל השגרה בבוקר בהיר אחד. הייתי מציע בתור התחלה, דווקא לנקוט במנטליות של הוספה  -
להוסיף יותר ירקות לארוחה, להגדיל את צריכת המים היומיומית, לשלב יותר צעידות בזמן הפנוי.
השינויים הקטנים האלו ממחישים את הצורך בתהליך ומעודדים התקדמות בצורה בריאה.
כמובן שאני ממליץ בחום על צריכת מזון ביתי ולא קנוי, מכל הסיבות המובנות.
ואחרון חביב - לא לשכוח לפרגן לעצמכם על כל שינוי קטן. זה לא תמיד פשוט, אבל התחושה של עשייה למען עצמנו היא זו שמחזקת את הנפש, במקביל לחיזוק הגוף".
 
 
 
 
 
 
 
 
search