תפקיד המנהל חשבונות

מנהל חשבונות עוסק הניהול הספרים שלכם ויכול להועיל מאוד לכם או לעסק שלכם בזכות המיומנות והמקצועיות שלו, בזכות הניסיון שהוא צבר וההיכרות שלו אתכם או עם העסק

ניהול חשבונות

כל עוסק וכל עסק חייבים בניהול ספרי הנהלת חשבונות מסוג כזה או אחר.

עוסקים זעירים או פטורים ממע"מ יכולים להסתפק בקבלות וספרי תקבולים, והם מגישים דו"חות מאוד בסיסיים לרשויות המס, אבל מעבר לכך כל עוסק וכל עסק זקוקים לניהול ספרים.

ניהול הספרים נעשה על ידי מנהל חשבונות

הוא זה שרושם את ההוצאות שלכם ואת ההכנסות, מחשב את המס שיש לשלם לרשויות השונות ואת המשכורות וכו'.

אבל מעבר לכך, מנהלי חשבונות טובים ומקצועיים יכולים להציע לכם עוד הרבה יותר:

מנהל חשבונות מיומן יכול לראות דברים שבעל העסק אינו רואה, הוא יכול לזהות אפשרויות לחיסכון כספי ובעיקר הוא יכול לייצג אתכם נאמנה מול הרשויות.

במדריך הבא ננסה לשפוך מעט אור על מקצוע חשוב זה, שנתפס לעיתים ושלא בצדק כמקצוע משעמם וחסר מעוף, עם חשיבות פורמלית בלבד.

האם מנהל חשבונות חייב להיות רואה חשבון?

חשוב לציין כי מנהל או מנהלת חשבונות אינם חייבים להיות רואי חשבון.

לעיתים קרובות מנהלי החשבונות עובדים במשרדי ראיית חשבון ומי שמפקח עליהם ישירות הוא רואה החשבון, אך את ניהול החשבונות בפועל מבצעים מנהלי החשבונות.

כאשר אתם עומדים לפני בחירה במנהל חשבונות לעסק שלכם, כדאי לקחת גם גורם זה בחשבון: אתם יכולים לשכור את שירותיו של מנהל חשבונות עצמאי (נקרא גם "חיצוני"), מנהל חשבונות שכיר שיהיה חלק מהחברה או מנהל חשבונות שעובד אצל רואה החשבון שלכם.

במקרה האחרון תשלמו את שכר הנהלת החשבונות בתוך השכר הכולל למשרד רואי החשבון.

 

 

מנהלי חשבונות מחשבים

 

 

תפקידיו של מנהל החשבונות

רישום כלל האירועים הכספיים בעסק

התפקיד הכללי והמהותי של מנהל החשבונות הוא לרשום את כל האירועים הכספיים – החשבונאיים – של העסק. רישום זה מתבצע באמצעים המאושרים על פי חוק ולא מדובר כאן רק על הוצאת קבלות וחשבוניות אלא על רישום מקיף של הכול – מקבלות על קניית חלב למשרד ועד רישום הוצאות על ציוד במאות אלפי שקלים.

בעבר מנהלי חשבונות ניהלו את ספרי העסק בצורה ידנית, אך כיום הכול מתנהל באמצעות תוכנות מקצועית וחכמות להנהלת חשבונות.

רישום הוצאות

מנהל חשבונות רושם בספרי העסק את כל ההוצאות השונות – על פי קבלות שבעל העסק ועובדיו אוספים ועל פי החיובים השונים בהם מחויב העסק.

רישום הכנסות

כפי שיש לרשום את ההוצאות, יש לרשום גם את ההכנסות – הרישום נעשה על פי הקבלות שהעסק מנפיק והוא כולל גם בדיקת הכנסות עתידיות, חשבון הבנק, צ'קים, תשלומים וכדומה.

דו"חות מע"מ

כל עסק שאינו מוגדר כעוסק פטור חייב בדיווח למע"מ – מי בכל חודש ומי פעם בחודשיים וכאשר עסק מעסיק משרד הנהלת חשבונות מוסמך זהו הגורם שמבצע את הדיווח עבורו.

הכנת והעברת דו"ח מע"מ הוא מתפקידיו המרכזיים של מנהל החשבונות, וכיום מרבית מנהלי החשבונות מבצעים את הדיווח באופן מקוון.

דו"חות מס הכנסה

בדומה להכנת דו"ח מע"מ, מנהל החשבונות ולרוב גם רואה חשבון אחראיים על הכנת הדיווחים למס הכנסה.

הדיווחים נחלקים לדיווחים חודשיים, הכוללים תשלום מקדמות ודיווחים שנתיים, על פיהם מחושב בסופו של דבר המס השנתי שמושת על החברה.

תשלום לספקים

במקרים רבים מנהל החשבונות אחראי גם על מתן תשלומים לספקים ולגורמים שונים – כמובן שמול חשבונית מס ובהתאם להוראות מנהל העסק.

ניהול רישומי מלאי

למלאי יש ערך כספי ועלויות שמקושרות אליו, לכן מנהל חשבונות צריך גם לנהל את הרישום של המלאי ולהוסיף את הנתונים הללו לדו"חות הרלבנטיים.

הכנת משכורות לעובדים

מנהל החשבונות אחראי במקרים רבים להכנת משכורות העובדים – ריכוז שעות עבודה, תוספות מיוחדות ועוד, הוא גם זה שמנפיק את תלושי המשכורת בסוף החודש. בעסקים גדולים נהוג שיש חשב משכורות, שהוא לרוב מנהל חשבונות שזו ההתמחות שלו.

הכנת דו"חות שנתיים

משרד הנהלת חשבונות – בליווי וחתימת רו"ח – אחראיים על הכנת הדו"חות הכספיים של העסק.

ארגונים גדולים מחויבים בהכנת דו"חות כספיים (שישה דו"חות). מלבד החובה על פי החוק זהו גם כלי מצוין לניהול פיננסי של העסק.

לסיכום: תפקידיו של מנהל חשבונות חורגים הרבה מעבר לניהול תקבולים ותשלומים.

מדובר באנשי מקצוע בעלי חשיבות עליונה לניהול והצלחת העסק. הם מחזיקים במידע רגיש על פעילות העסק ופעמים רבות הם יכולים לעזור לעסק בהגדלת הכנסותיו ובעיקר בצמצום הוצאותיו.

מחפשים מנהל חשבונות? היכנסו עכשיו לאתר b144 לעסקים. אנחנו תמיד לשרותכם.

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים

מאשר/ת לקבל הצעות, מיילים ועדכונים מאתר b144