העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

להפסיק לעשן-איך עושים את זה

האם היה שלב בחיים בו בחרתם להיות מכורים לעישון? סביר להניח שהתשובה היא לא

clock-icon 2 דקות קריאה
צוות B144

האם היה שלב בחיים בו בחרתם להיות מכורים לעישון? סביר להניח שהתשובה היא לא. מתישהו, לפני שנים רבות, בחרתם להדליק סיגריה.

אולי מתוך סקרנות, אולי מתוך "מרד נעורים", אולי כי זה מה שהחברים שלכם עשו ורציתם להרגיש "חלק". מאז כבר הבנתם שנכנסתם ל"מלכודת" ממנה קשה לצאת, הבנתם שפיתחתם תלות, שהסיגריות מזיקות לבריאות שלכם ושל האנשים הקרובים, שזה עולה לכם הון ושזה לא הופך אתכם ליותר "מושכים" בעיני אף אחד. אך כיצד ניתן לצאת ממלכודת הניקוטין? הרבה שיטות התפתחו על מנת לסייע למעשנים להיגמל מההרגל המזיק הזה.

מדוע קשה להפסיק לעשן?

ההתמכרות לסיגריות היא כפולה- התמכרות פיזית לניקוטין והתמכרות רגשית לעישון. גם לאחר שהגוף מצליח להתגבר על ההתמכרות הפיזית, ההתמכרות הרגשית נשארת. על מנת להפסיק לעשן, עלינו להתגבר על מחסום של פחד. אנחנו מפחדים שתהליך הגמילה יהיה תקופה ארוכה של אומללות וגעגוע בלתי פוסק לסיגריה, מפחדים מעלייה במשקל בעקבות הגמילה, מפחדים שלא נצליח לתפקד בצורה טובה במצבי לחץ ללא סיגריה, מפחדים שבאירועים חברתיים נתקשה ליצור קשר עם אנשים בלי שהעישון המשותף יחבר ביניכם. בקיצור, מפחדים להתמודד עם החיים ללא סיגריות. לא פחות מכך, מפחדים שניסיון הגמילה יסתיים בכישלון, שלא יהיה לכם מספיק כוח רצון להתמיד ושייסורי הגמילה יהיו לחינם. אולי גם מפחדים לגלות מי אתם באמת, מאחורי מסך העשן.עסקים בתחום גמילה וסיוע להתמכרויות בפריסה ארצית יוכלו להציע עזרה בתהליך הגמילה.

שיטות לגמילה מעישון

קיימות אינספור שיטות לגמילה מעישון: דיקור, סיגריה אלקטרונית, קבוצות תמיכה לנגמלים בקופות החולים או במסגרות פרטיות, שימוש באבני קריסטל ועוד. אחת השיטות היעילות שנבדקו לאורך ה-30 שנים האחרונות מתמקדת בשינוי ברמת החשיבה ובתפיסת הסיגריות בחיים שלנו והיא פותחה על ידי אנגלי בשם אלן קאר לפני יותר מ-30 שנה.

קאר הצליח להיגמל מעישון של כ-5 קופסאות סיגריות ביום אחרי שניסה ללא הצלחה להיגמל בשיטות שונות. השינוי התחולל כאשר הבין מהו המנגנון המחשבתי שגורם לו לעשן. הוא הוציא לאור ספר בשם "הדרך הקלה להפסיק לעשן", פיתח שיטה לסדנאות גמילה והכשיר מנחים נוספים. כיום, פועלים יותר ממאה חמישים מרכזים ברחבי העולם, אשר סייעו כבר ליותר מ-14 מיליון מעשנים. השיטה מתבססת על השתתפות בסדנא יחידה, בת שש שעות, עם אפשרות במידת הצורך לקבל בהמשך תמיכה טלפונית או להגיע לשני מפגשי חיזוק נוספים (ללא תשלום נוסף). הסדנאות מועברות ע"י מנחים מקצועיים, אשר בעצמם הפסיקו לעשן בעבר באמצעות השיטה. העיקרון המנחה של השיטה הוא לגרום לאנשים להפסיק לרצות לעשן ולכן אינה עושה שימוש בתרופות, טיפולים או תחליפי סיגריה. הרעיון הוא "להוציא לך את הסיגריה מהראש" ואכן, מסתבר שאחוזי ההצלחה עומדים על כ-90%, ובעלי המכון מבטיחים כי מי שאינו מצליח להיגמל בעקבות הסדנא יקבל את הכסף בחזרה.

במה זה שונה משיטות אחרות?

שיטות רבות מתבססות על כוח הרצון של האדם, שאינו תמיד מספיק חזק, או עובדות על הגמילה הפיזית מהעישון. שיטת אלן קאר לעומת זאת, מתמקדת בשינוי תודעתי ומכוונת לביטול הרצון ווגעגוע לסיגריות. בסדנא אתה לא תשמע הסברים עד כמה סיגריות זה לא בריא, אלא תקבל הזדמנות לשבור מיתוסים שיש לך לגבי סיגריות. למשל, לשנות את המחשבה שאתה מפסיד משהו או מוותר על משהו כאשר אתה מפסיק לעשן. הפסקת העישון אמורה להיות מיידית לאחר ההשתתפות בסדנא, ובלי להפעיל מאמצים רגשיים וכוח רצון.

המאמר נכתב בחסות אלן קארהדרך הקלה להפסיק לעשן