העסק שלך לא כאן? להצטרפות חינם חץ

איך להקל על כוויות שמש?

שהייה מרובה תחת השמש יכולה לסכן את העור שלכם. איך תוכלו לשמור על עורכם מהשמש, ומה הפתרונות הכי טובים לטיפול כוויות מהשמש? המדריך המלא לשמירה על העור שלכם

clock-icon 6 דקות קריאה
מאת: אוסנת מירל
בחור נשרף בשמש

(צילום: Shutterstock)

 

כולנו יודעים שצריך להיזהר מקרני השמש החזקים, לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה. אך מה באמת אנחנו יודעים על נזקי הקרינה, ואיך הכי מומלץ להישמר מהשמש במידה ואנחנו נחשפים אליה? אם אתם נמצאים תחת קרני השמש שעות מרובות במהלך היום, חשוב שתשימו לב - אם אתם לא שומרים נכון על העור שלכם, אתם מסכנים אותו וזה עלול לעלות לכם ביוקר.

בכל זאת, אולי אתם מייחלים לעור שזוף לקראת הקיץ, אך אף אחד לא נהנה מעור אדום ושורף. בנוסף, לא תמיד השיזוף שווה את הסבל שמגיע אחר כך, במיוחד שזה יכול לפגוע בבריאות שלכם. כמו כן, במידה ושהיתם הרבה זמן בשמש ונכוויתם, ישנן מספר דרכים לטיפול שכדאי שתכירו. ריכזנו לכם טיפים כיצד להימנע ממצב זה לקרות בפעם הבאה. כל המידע בנושא נזקי שמש ודרכי הימנעות בכתבה הבאה.

 

נזקי השמש והשלכות של חשיפה מרובה לשמש על העור

השמש פולטת קרינה אלקטרומגנטית באורכי גל שונים, מהגלים הארוכים ביותר ועד לגלים הקצרים ביותר. קרינה על-סגולה היא קרינה אלקטרומגנטית בעלת אורך גל קצר, מזה של אור הנראה לעין האנושית. ישנן שעות מסוימות ביום שהשמש מאוד מסוכנת לעור, השעות האלו הן בדרך כלל בין 10:00-16:00. בשעות אלו מומלץ לא לשהות הרבה זמן מתחת לשמש. במידה ואתם כן, מומלץ למרוח קרם הגנה ולהיות כמה שיותר במקום מוצל. ההשלכות לחשיפה מרובה לשמש הן רבות: עלולות להיווצר לכם כוויות קשות, תופעות הלוואי הן עור אדום ולפעמים גם שלפוחיות.

 

כווית שמש

(צילום: Shutterstock)

 

כמו כן, החשיפה לשמש יכולה לגרום להזדקנות מוקדמת של העור ופגיעה במערכת החיסונית שלו. בנוסף, כתמי גיל ופיגמנטציה. במקרים קשים עלול להתפתח מלנומה (סרטן העור). ישנם אנשים שהסיכון אצלם הוא יותר גבוה:

  • אנשים בעלי מספר רב של שומות.
  • אנשים שעורם נצרב בקלות או שאינו משתזף בכלל.
  • בעלי עור ושיער בהיר.
  • אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור.

לכן, מומלץ להישמר מהשמש ככל הניתן ולא לסכן את בריאותיכם. אולי לא כולם יודעים, אבל 70% מנזקי השמש נגרמים כתוצאה מחשיפה יומיומית לשמש, ולאו דווקא בעת בילוי בשפת הים או בבריכה. תינוקות וילדים רגישים לקרינת השמש יותר מאשר מבוגרים. לכן, רוב נזקי העור נגרמים לפני גיל 18, לכן חשוב להגן על עורם מפני קרינת השמש. 

 

קרינת שמש

(צילום: Shutterstock)

 

פתרונות לכוויות מהשמש

ביליתם זמן רב בשמש וכשחזרתם הביתה גיליתם לצערכם שהאדמתם מאוד, קשה לכם לזוז או להתלבש, ובמילים אחרות קיבלתם כוויות מהשמש. ישנן מספר דרכי טיפול בכוויות שיכולות להקל על הכאב.

  1. תוכלו לקרר את העור בעזרת ספוג עם מים פושרים.
  2. ניתן לקנות בבית מרקחת ג'ל אלוורה ולמרוח על אזור הכוויות.
  3. כמו כן, ישנן גם תרופות סבתא שונות לטיפול בכוויות כמו שמן קוקוס.  מומלץ להוסיף גם כמה טיפות לימון, זה יעניק לעור ויטמינים ושומנים שיעזרו לו להשתקם.
  4. שיטה נוספת ידועה היא מריחת מוצרי חלב על הגוף, כמו יוגורט, גבינה לבנה או אשל, שיעזרו לעור להירגע ולהתקרר.
  5. לערבב שיבולת שועל חתוכה דק עם מים או חלב, עד יצירת עיסה יציבה. למרוח כף על האזור הפגוע ולחכות במשך 20 דקות, ואז תוכלו לחוש הקלה.

שימו לב, שיטות אלו אומנם יקלו על הכאב אך הן לא ימנעו את הנזקים המצטברים מהחשיפה. בכוויות חמורות תצטרכו למרוח משחות מיוחדות לטיפול בכוויות, יש אפשרות לקנות קרם סילברול עם מרשם ולמרוח הרבה על אזורי הכוויה. במקרים אלו כדאי להתייעץ עם רופא. חשוב לדעת, ככל שעובר זמן מרגע קבלת הכוויה עד הטיפול בה, כך הצלקת שתישאר עלולה להיות בולטת יותר.

 

כיצד תמנעו מנזקי השמש בעתיד

  • קודם כל, תוכלו להצטייד בבגדים ארוכים - חולצה ומכנסיים. ככל שהביגוד כהה יותר הוא יחסום טוב יותר את קרני השמש.
  • משקפי שמש, כובע רחב שוליים – שיגן עליכם מלהישרף בפנים וגם ממכת חום.
  • שהייה באזורים מוצלים עשויה להועיל, אך יש לזכור שגם מתחת לשמשייה יש כ-70% קרינה.
  • וכמובן, קרם הגנה. ודאו שהקרם הגנה בו אתם משתמשים מספק הגנה מקרני UVA ומקרני UVB. קיימים מספר רמות לקרם הגנה. ככל שהמספר גבוה כך רמת ההגנה מנזקי השמש גבוהה יותר, מומלץ להשתמש לפחות ב-30. יש לחדש את מריחת הקרם על העור כל כמה שעות, בהתאם להוראות הצרכן.

 

אל תחשפו לשמש בלי להשתמש בתכשיר הגנה! למציאת רשת פארם קרובה לחצו כאן

 

למרוח קרם הגנה

(צילום: Shutterstock)

 

איך להשתמש בקרם הגנה מנזקי שמש?

מומלץ למרוח את קרם ההגנה כחצי שעה לפני היציאה לשמש כדי לאפשר לקרם להיספג בעור. מרחו אותו על כל האזורים בגוף, באוזניים, כפות הרגליים, ידיים והמרפקים, לפעמים יש לנו נטייה לפספס את האזורים האלה. במידה ואתם שוהים בשמש, מומלץ למרוח קרם הגנה כל שעתיים. מי הים או הבריכה משקפים את הקרינה ומגבירים את עוצמתה, ולכן כאשר אתם ליד מקור מים מומלץ להימרח בתדירות גבוהה יותר. אנשים שעובדים תחת השמש המון שעות במהלך היום, נמצאים בסיכון גדול יותר והם צריכים לדאוג במיוחד לשמור על עורם ולשים לב להקפיד על ההנחיות. לדוגמא, חקלאים, גננים ואנשים העוסקים בספורט ימי.

 

סוגי קרם הגנה ולמי מתאים

SPF Sunburn Protection Factor – מה שאנחנו רואים על אריזות של קרם הגנה כמקדם למספר, זהו מדד שמבטא את היחס בין כמות הקרינה הגורמת כוויה בעור שמוגן על ידי קרם הגנה, לבין כמות הקרינה הדרושה כדי לגרום כוויה בעור שאינו מוגן בפרק זמן מסוים. הכוונה שככל שתשתמשו בקרם הגנה עם מדד SPF גבוה יותר, כך תידרש כמות גבוהה יותר של קרינת שמש כדי לגרום לכם לכוויה.

 

SPF

(צילום: Shutterstock)

 

שימו לב, יש לבחור את קרם ההגנה בהתאם לסוג העור שלכם. יבש, רגיל, שומני או אלרגני. חשוב שהוא ירגיע את העור ויהיה נעים למגע, למריחה וקל לספיגה. אנשים בעלי עור בהיר מאוד, מומלץ להם להתמרח עם מקדם הגנה 40-50. אנשים עם גוון עור בהיר יכולים להשתמש במקדם הגנה עם 30-35, ואנשים עם גוון עור בהיר עד כהה יכולים להשתמש עם תכשיר הגנה של 15-30. אנשים עם עור כהה יכולים להשתמש עם מקדם הגנה SPF15. למרבית תכשירי ההגנה מהשמש יש אורך חיי מדף של שלוש שנים. תכשיר הגנה שפג תוקפו מאבד את היעילות שלו, מומלץ לבדוק לפני השימוש שהתוקף לא עבר.

search