היכן אתם מטפלים ברכב שלכם, במוסך מורשה או מוסך היבואן? מחירי הדלק בעלייה מתמדת ורוב הישראלים מחפשים בכל עת דרכים לצמצם הוצאות נוספות. העובדה שגם מחירי הטיפולים ברכב נמצאים בעליה קבועה, לא בדיוק מעודדת. במצב הזה, בו כל טיפול או תיקון שאנחנו מבצעים ברכב הופך כואב יותר בכיס, חשוב לדעת מהם היתרונות – והחסרונות – של טיפול במוסכים מורשים.

בארץ קיימים כמה סוגים של מוסכים לרכב, וקיים בלבול בין המושג 'מוסך מורשה' לבין מוסך מורשה מטעם יבואן או יצרן רכב כזה או אחר. מה בדיוק ההבדל?

להלן מספר שיקולים ופרמטרים שיעזרו לכם להבדיל לבחור בין סוגי המוסכים השונים.

 

מהו ההבדל בין מוסך מורשה למוסך יבואן

מוסך מורשה הוא כל מוסך שיש לו רשיון מטעם משרד התחבורה. כאשר תגיעו למוסך מורשה, יציגו בפניכם את אישורי ההסמכה המקצועיים של בעליו או העובדים בו, וכן את מספר הרשיון שלו במשרד התחבורה. חשוב לדעת, שיכול להיות מוסך מורשה לחשמלאות רכב, אבל הוא לא יהיה מורשה לתיקונים אחרים, כמו החלפת אגזוזים, לצורך העניין. מטעמי נוחות, נתייחס כאן למוסך מורשה מטעם היבואן כאל מוסך מורשה בלבד.
 

ומהו מוסך יבואן?

מוסך שנמצא בבעלות ישירה של יבואן הרכב שלכם. יש שמכנים אותו גם "המוסך המרכזי", למרות שיכולים להיות יותר ממוסך אחד שכזה. בהכרח, במוסך יבואן או במוסך המרכזי, כל הטיפולים מתבצעים לפי ספר היצרן ושעתון היצרן, והחלפים המועדפים יהיו אלה של יצרן הרכב.

מוסך מורשה, לעומת המוסך המרכזי, נמצא בבעלות כלשהי, ולאו דווקא של היבואן. למוסך מורשה ישנה הרשאה של יבואן הרכב לטפל במכוניות שהוא מייבא, בתנאים מסוימים. המוסך משלם ליבואן סכום מסוים עבור השתתפות בפרסום ושיווק, הוא מחויב למבצעים שונים שהיבואן מחליט עליהם ועוד ועוד. ברור מכך, שההוצאות הקבועות של מוסך מורשה הן גבוהות יותר מאלה של מוסך רגיל.

איך יודעים האם מוסך הוא מוסך מורשה? פשוט, היכנסו למאגר המידע של משרד התחבורה, הזינו את שם המוסך ותדעו האם יש לו רשיון מטעם מ. התחבורה.

מחפשים מוסך מורשה אמין? אתרו באינדקס של B144 מוסך מקצועי שכזה לפי המלצות הגולשים - 

מוסך מורשה בתל אביב

מוסך מורשה בחיפה

מוסך מורשה בבאר שבע

מוסך מורשה בירושלים

איך לבדוק שמוסך הוא מורשה

סוגי הטיפולים במוסך מורשה יבואן

יבואן הרכב קובע לא רק את מראה המוסך המורשה, אלא גם את סוג הטיפולים והתיקונים שיבצעו באותו מוסך מורשה והחשוב מכל – את משך זמן העבודה על כל תיקון או טיפול.

היבואן קובע למשל שטיפול מסוג מסוים אורכו 3 שעות עבודה, הוא כולל חלקים מוגדרים ועלותו לצרכן היא סכום מסוים. החלקים המתומחרים בטיפול יהיו לא רק מסוג מסוים, אלא יוגדרו בברור לפי שם היצרן והמספר הקטלוגי. לצרכן, החסרון הברור הוא בנושא העלויות: כמעט תמיד אפשר למצוא חלקים זולים יותר בשוק וישנם מוסכים לא מורשים, שיציעו את אותו טיפול במחיר נמוך יותר.

 

אולי יעניין אותך: טיפול תקופתי לרכב - מתי עושים, למה צריך ואיך לא יעבדו עליכם

 

מה ההבדל בין מוסך מורשה למוסך רגיל?

ראשית – הידע. יכול להיות שטיפול 10,000 יכול לבצע כל מוסך טוב, בצורה סבירה, וכל פחח טוב יכול לתקן מכה בכנף. אבל מה קורה אם יש לכם תקלה רצינית או פגיעה באחד מהמכלולים האלקטרוניים של הרכב? במקרה הזה, הידע שקיים במוסך מורשה, אותו העביר לו היבואן, שווה כסף – והרבה כסף.

בנוסף, רבים ממי שמחפשים רכב יד שניה מחשיבים יותר טיפולים מסודרים ומתועדים במוסך מורשה. הם יעדיפו לקנות רכב שטופל במוסך מורשה, במידה והם יכולים לקבל תיעוד של כל הטיפולים השוטפים, ולראות שאלה נעשו במועדם. לכן, טיפולים במוסך מורשה הם אולי השקעה, אבל הם בהחלט עשויים להקל על מכירת הרכב שלכם.

 

האם תמיד עדיף מוסך מורשה?

כן. כשאתם לא מטפלים במוסך מורשה, אתם לא יכולים לדעת מה ההכשרה של העובדים, האם הם עובדים תחת פיקוח כלשהו ומה טיב החלקים בהם הם משתמשים. בנוסף, לא תוכלו לתקן תקלות שהתגלו ברכב בזמן 'טסט', במוסך שאינו מורשה. אחריות, בוררות במקרים של מחלוקת בינכם לבין המוסכניק, כל אלה לא קיימים למעשה, כשמתקנים את הרכב אצל חאפר או במוסך ללא אישורים מתאימים.

 

ומה לגבי מוסך מורשה יבואן?

בהנחה ששני המוסכים הם מוסכים מורשים, הרבה תלוי בציוד שקיים במקום ובעיקר בידע של בעל המוסך או המכונאים שעובדים בו. במוסכי היבואן יש ציוד דיאגנוזה ייעודי, נהלי תיקון וטיפול של היצרן ואלה שומרים על הרכב שלכם. ועדיין, מצד שני, הרבה מוסכים מורשים טובים – מוסכים 'כלליים' – שאינם מוסכי יבואן, יכולים לתת לכם שירות מצוין לרכב שלכם, ברוב המקרים במחירים נוחים יותר.

קשור: איך להחליף שמן מנוע ברכב

 

בעיות רכב עם מוסך

בכל מקרה של מחלוקת על טיב התיקון או השירות, במידה ואתם מרגישים ששילמתם יותר ממה שהייתם אמורים לשלם או שתיקנו תקלה ללא אישורכם, דעו שיש כללים ותקנות והתחום אינו פרוץ. תמיד תוכלו לפנות לבוררות באיגוד המוסכים, או להתלונן במשרד התחבורה.