חלק חילוף חדש שווה ראש שקט ואחריות, אבל מה לעשות, ולפעמים הכיס אומר את שלו והתקציב מוגבל. האם חייבים חלק חילוף חדש? לא בהכרח. מלבד זה – לפעמים, בעיקר ברכב מיושן – גם אין ברירה.

בתחום חלקי חילוף לרכב, המגוון גדול, ונראה שהשמיים הם הגבול. אפשר למצוא חלקי חילוף מקוריים חדשים או חלקים חלופיים – חדשים – ואפשר ללכת על האופציות הכלכליות יותר, של חלקים משומשים או מחודשים. ההפרשים במחיר עשויים להגיע לכדי מאות אחוזים ואפילו יותר.

חלקי חילוף מחודשים

כל נהג שנוהג על רכב בן יותר מכמה שנים, מכיר את המושג "חלק חילוף מחודש": בלמים, ציריות, תפוחי הגה, אלטרנטורים ומה לא. כל אלה ניתנים לחידוש, בעיקר על ידי השחזה וניקוי, ריבוד מחדש או החלפת רכיבים שונים.

חידוש חלפי רכב אפשרי על בסיס החלק שלכם, כך שאם הוא היה מקורי, תקבלו חלק חילוף מקורי-מחודש, או על בסיס חלק אחר. במקרה כזה, אם החידוש נעשה על בסיס חלק מקורי – הוא יהיה מקורי-מחודש, ואם על בסיס חלק חילוף חלופי, הוא יהיה חלק חלופי מחודש. ההבדלים הם במחיר ובהתאמה, ולעיתים גם בנושא האחריות על החלק.

כאשר החלק שלכם משמש לחידוש, אתם אמורים לשלם פחות על החלק עצמו. חלקי חילוף מקוריים שחודשו יעלו יותר, כמעט בכל מקרה, אבל יש מקום לעמידה על המקח ו'מאמץ' מצד המוסך.

חלקי חילוף משומשים

כלי רכב רבים מגיעים לסוף חייהם בשלב מסוים, וחייבים להוריד אותם מהכביש. מכוניות כאלה מגיעות לגריטה ופרוק. חלק מהחלקים שלהן ניתנים לשימוש חוזר, בעוד חלקים אחרים מופנים לגריסה, התכה וכד'. מצב הרכב, השנתון וביקושי השוק, קובעים לא מעט את גורלו.

חלקי חילוף משומשים, בניגוד לחלקים מחודשים, לא יעברו שום טיפול, מלבד אולי ניקוי כללי. אם הרכב שפורק, פורק אחרי תאונה, ומדובר היה ברכב חדש – הרווחתם. אם הרכב היה מיושן, יש להניח שגם שלכם הוא כזה, ולכן זה לא ממש משנה. מה שכן משנה, הוא מצב החלק עצמו: בידקו אותו בשבע עיניים וודאו שהוא מתאים לגמרי ותואם לחלק שאתם מחפשים. אל תתפשרו אפילו על "שנתון": השוו בין שני החלקים 1:1 וראו – בעיניים – שהם זהים.

בעניין הזה כדאי לדעת, שיש חלקים זהים ששימשו בדגמי מכוניות שונים: זה קורה לא מעט בדגמי פז'ו וסיטרואן, רנו וניסאן, פולקסווגן, אודי וסקודה. מסיבה זו חשוב מאוד לבוא עם החלק הדרוש למגרש החלפים ולעשות את ההשוואה במקום.

לסיום, במיוחד אם אתם אלה שקונים בעצמכם חלקי חילוף משומשים או חילוף מחודשים: בידקו שאתם מקבלים את כל מרכיבי החלק, כולל כל מיני מחברים ו'צמות'. אל תתפתו לקיצורי דרך. המנעו מקניית חלקים בטיחותיים משומשים שלא חודשו או חלקי חילוף משומשים מסוגים כאלה שמתבלים עם השנים – חלקי צנרת וכד'.